L’ésser humà és fràgil
Quan naixem som tan fràgils que necessitem ser cuidats
molt temps fins assolir una certa autonomia i poder-nos valdre per nosaltres
mateixos. Som molt més fràgils que
altres espècies que habiten aquest planeta. El nostre cos és una maquinaria
complexa, que en qualsevol moment pot patir un desequilibri.
Un exemple clar de la nostra fragilitat la vam tenir a
l’inici del 2020 amb la pandèmia: un virus invisible va generar el pànic. Els
virus són microorganismes que viuen allotjats en cossos més complexos i més
sofisticats com ho és el cos humà. Poques vegades ens hi fixem, excepte quan
ens provoquen malestar. No els veiem i ens passen desapercebuts. En el 2020 seguíem
sense veure’ls però se’ns van fer molt presents i van canviar el rumb de les
nostres vides per un llarg període de temps. No havíem previst el que podia passar
i ens hi van trobar sense saber massa bé què fer. Va ser una demostració
fefaent de la nostra fragilitat.
Els governs
van declarar diferents tipus de confinament. Van regular què podíem i què no
podíem fer i els ciutadans vam deixar que ho fessin sense protestar massa.
Estàvem espantats. El confinament va alterar les nostres vides d’avui per demà.
Tancats a les nostres cases no sabíem què acabaria passant. Ens fèiem moltes
preguntes i sentíem angoixes angoixa i incertesa incerteses.
Carrers solitaris, sense ningú. Març 2020 |
Finalment, el
confinament es va acabar i, també, la pandèmia. I malgrat tot el que va passar,
hem tornat a les nostres vides de sempre sense entendre la radical
inestabilitat del món tal com la defineix Casado (2022, 71). No hem assumit que
la vida “normal” que portem pot canviar en un moment, per qualsevol detall
minúscul i, de cop i volta, ensorrar-se tot el nostre món. En definitiva, no
hem aprés massa res de tot el que va passar.
La pandèmia va demostrar que no només el nostre cos és
fràgil sinó que també ho és la nostra ment. Tal com afirma Heidegger, l’ésser
humà “és llançat a un món els fonaments últims del qual se li escapen”
(Muntadas 2023, 11), i quan som en aquest món, hem de viure, hem de decidir, i
res resulta fàcil. L’ésser humà es troba a la cerca del sentit de la seva
existència i li costa trobar-lo. Amb tot, mai acaba d’estar del tot segur
d’haver-ho assolit. Aleshores, els dubtes i els interrogants l’aclaparen.
Altres pensadors a més a més de Heidegger, hi ha
altres pensadors que també reflexionen sobre aspectes com ara la fragilitat, la
vulnerabilitat i el buit.
- Segons Foucault “el subjecte és un producte fràgil,
constituït en una experiència històrica i social concreta, en un entramat de
forces que defineixen els límits mateixos d’aquesta experiència, travessat per
mecanismes, tecnologies i pràctiques del saber, de poder, i de si mateix”
(Muntadas 2023, 17). Per superar aquesta fragilitat, Foucault proposa que l’ésser humà prioritzi
cuidar-se i ocupar-se d’un
mateix. No podem ocupar-nos dels altres si no ens ocupem de nosaltres. Cal que
ens constituïm en subjecte que s’ocupa d’un mateix.
- Butler considera que la incertesa i la intempèrie acompanyen sempre l’ésser humà. Això, ens converteix en vulnerables, ja que depenem d’elements sobre els que no tenim capacitat de decisió. Per tant, la vulnerabilitat és una part constitutiva de nosaltres. Per superar-la, Butler ens proposa l’ajuda dels altres. En aquest mateix sentit, Lipovetsky remarca que “la categoria existencial que defineix l’individu en aquesta nova era és la vulnerabilitat” (Muntadas 2023, 19).
- Illouz ens parla del buit que sent el jo modern separat dels altres. Sentim pànic al buit i no admetem els temps morts. Vivim “una existència travessada per la sensació de buit, la competitivitat i la frustració” (Muntadas 2023, 20)
En definitiva, l’entorn on ens desenvolupem acaba
condicionant una gran part de les nostres vides a causa de la nostra fragilitat
i vulnerabilitat.
El capitalisme com a creador de malestar en
l’ésser humà
A la pròpia fragilitat de l’ésser humà, cal afegir el
malestar que provoca la societat actual.
Vivim en un món capitalista que conforma la nostra realitat. Com afirma López
Petit en el pròleg de “Inmediatez. Capitalismo y
vidas aceleradas”, estem segrestats pel capitalisme que ha penetrat
fins els nostres racons més íntims. Cal reconèixer que el capitalisme ha tingut
efectes positius, al menys en la vida d’uns quants, en forma de comoditats i
confort. Però, alhora és evident que viure en el sí d’aquesta societat
capitalista genera malestar.
Vivim una vida molt centrada en la nostra feina, amb
molt poc o gens de temps per a nosaltres. El treball ocupa la nostra ment
gairebé en la seva totalitat. La feina la
portem a la butxaca, ja que podem treballar a tot arreu, però
teletreballar ha resultat ser una trampa. Hem passat d’anar a treballar fora, a
portar-nos la feina a casa (al nostre menjador, a la nostra habitació, etc.).
Pensem que ho controlem, però la major part de les vegades no és així i sentim
“esa fuerza silenciosa y
eficiente de la mala conciencia cuando no estamos dedicados al trabajo
pendiente” (Zafra 2021, 93). Al mateix temps, ens preocupa i
angoixa la possibilitat de perdre la feina, ja que ens deixaria a la
intempèrie. Som conscients de que ens podem quedar a la cuneta en qualsevol
moment de la nostra vida.
La vida laboral i la personal és un contínuum. Cada
vegada distingim menys entre vida laboral, vida privada i vida íntima. Passem
d’una a l’altra amb un sol clic. En aquest sentit, no hi ha una frontera clara
entre feina i diversió: “trabajar y
jugar en la pantalla tienen muchas similitudes. Ambas producen placer y tensión
al mismo tiempo y desde fuera se nos ve igualmente absortos en una pantalla.” (Zafra 2021, 122-123). La major part del nostre temps el
passem davant d’una pantalla: treballar, divertir-nos, relacionar-nos,
entretenir-nos, informar-nos, etc. No podem o no sabem prescindir-ne. Ens ho
donen tot, però al mateix temps ens esclavitzen. Ens hem convertit en addictes
a les pantalles. Ens autoenganyem i creiem que ens controlem, però no és cert.
Tots en som dependents, en major o menor grau. La tecnologia satisfà
necessitats que abans no existien i, de fet, n’ha creat de noves. Ens hem conformat
amb que la tecnologia decideixi per nosaltres. Tot i estar tan hiperconnectats,
amb tothom i a tota hora, són moltes les persones que se senten molt soles i
més perdudes que mai. Fora de les pantalles trobem el no-res.
I com és aquest malestar que patim? López Petit (2009)
ho explica de la següent manera: “mi
malestar es un estar-mal conmigo mismo, con el mundo… Este malestar lo sufro
cuando constato la pobreza de mi experiencia vital” (López
Petit 2009, 109). I a continuació, afegeix: “solo sé que esa vida que vivo no es la que
quiere mi querer vivir” (López Petit 2008, 110). Aquest “estar-malament amb un
mateix”, segons López Petit, comporta l’aparició de les malalties del buit:
depressió, insomni, ansietat, anorèxia, etc.
Un exemple concret i actual d’aquests malestars en els
últims deu anys a Catalunya, es el seu augment significatiu segons els “indicadors
de benestar i progrés social” que presenta l’Idescat: els problemes de
depressió o ansietat en la població adulta s’han incrementat del 15,9%
al 24,0% i en la població de 4 a 14 anys, els problemes de salut mental han
augmentat del 4,4% al 7,4%.
Així doncs, l’estil de vida que genera la societat
capitalista ens crea malestar i accentua la nostra sensació de fragilitat i
vulnerabilitat. Ens afecta directament en la nostra salut mental, tal com
demostren les dades estadístiques que acabem de presentar a tall d’exemple.
Com hem vist en l’apartat anterior, el malestar en l’ésser humà provoca
incerteses i inseguretats. Beck (2008) afirma que vivim en la societat del risc
mundial, en què qualsevol decisió pot comportar conseqüències del tot imprevisibles.
Actualment, controlem molt millor alguns riscos que fa uns segles no podíem
evitar. Ara bé, el propi desenvolupament de la societat i de la tecnologia n’ha
creat d’altres i ignorem els efectes. Aquest desconeixement del que pot arribar
a passar provoca temors, angoixes i incerteses. En relació a aquests malestars
ens limitarem a tractar alguns exemples
prou il·lustratives del moment que vivim.
Comencem, en primer lloc, per la crisi climàtica, que actua
com una espasa de Dàmocles sobre l’espècie humana. Els científics ens alerten
de manera permanent sobre els perills que implica la emergència climàtica. Ens
avisem una vegada i una altra que estem abocats al col·lapse inevitable sinó no
som capaços de realitzar canvis profunds i urgents en el nostre mode de vida
actual. Amb tot, ens mostrem tossuts i seguim la nostra vida com si res
estigues passant. Sense aquests canvis tan necessaris i imprescindibles el
nostre futur com a espècie és poc clar.
Una segona incertesa ens la provoca l’època de la postpolítica en què estem
plenament immersos. Segons López Petit (2009, 106-107), la postpolítica es
caracteritza per ser:
·
una política
en la que no hi ha pràcticament diferències entre dreta i esquerra,
·
una política
inútil que no ofereix solucions als veritables problemes de la gent,
·
una
desaparició de l’espai públic on cadascú ha de cercar-se les seves pròpies
solucions de manera individual.
Aquests trets de la postpolítica posen en evidència que no hi ha massa a
fer i que els problemes i els conflictes són eterns, sense cap voluntat de posar-hi
solució. Davant d’aquesta impossibilitat, hem deixat de centrar-nos en la
societat per fer-ho en l’individu i la individualitat. Per aquesta raó, estem
immersos en un món individualista on l’individu està per sobre de la societat i
els drets individuals per sobre dels drets socials.
La tercera de les incerteses té
l’origen en la societat líquida que tan bé va definir Bauman (2007) en la seva
obra “Modernidad líquida”. Hem passat de viure en una societat sòlida amb uns
valors sòlids, a viure en una societat líquida amb valors en constant canvi.
Venim d’un món que oferia un model únic i segur, per entrar en un món molt més
obert sense un patró on cadascú ha de buscar el seu camí. En ocasions, això
comporta aferrar-se a ideologies simples que ofereixen solucions fàcils als
problemes complexos en aquesta societat complexa. La necessitat de trobar seguretat
i sentit a la nostra existència comporta agafar-se a un ferro roent per tal de
sentir-se protegit en aquest món incert
i insegur. Es quan ens lliurem a creences religioses, ideologies d’extrema
dreta, etc.
Acabem aquest
apartat amb el exemple de la nostra vida accelerada. No ens resta temps per a
res, gairebé ni tan sols per a respirar. Rebem tants estímuls que la nostra
ment està al caire del col·lapse: “Somos tiempo”. Pero, un
tiempo veloz y acelerado que desconoce la espera, la lentitud y la distancia
temporal que requiere el pensamiento. Vivimos el tiempo de la inmediatez, del
ahora instantáneo que no dura. “No hay tiempo para nada”, ni para vivir; sólo
para trabajar, para consumir y para vivir la precariedad y la incertidumbre…”
(Muntadas 2016, 13). De la mateixa manera, Berardi afirma que “el
sistema emocional, físic i intel·lectual no pot aguantar el ritme infinit de la
competició i dels euforizants quimicoideològics” (Muntadas 2023, 21). Tanmateix,
no podem ni sabem estar sense fer res. La sobreestimulació que rebem ens empeny
a no aturar-nos en cap moment.
En resum, la
crisi climàtica, la postpolítica, la societat líquida, i l’acceleració de la
vida actual són modes de funcionament de la societat capitalista que susciten
incerteses i inseguretats que en moltes ocasions no sabem com resoldre.
Aquest malestar, aquestes incerteses i inseguretats
que acabem de mencionar no són una novetat, tot i que, segurament, s’han vist
agreujades en aquests darrers temps. En canvi, l’aparició de la ciència i
l’economia de la felicitat sí que és una novetat relativa dels darrers anys,
tal com esmenten Cabanas i Illouz (2019). Des de principis d’aquest segle, el
fet de ser feliç s’ha convertit en quelcom obligatori.
Els filòsofs grecs ja posaven la felicitat al centre
de la vida de l’ésser humà, però és en la societat moderna més actual on la
felicitat s’ha convertit en un reclam i un atractiu marc publicitari. En aquest sentit, s’ha desenvolupat tot un negoci a
l’entorn de receptes fàcils per assolir la felicitat. L’objectiu de ser feliç
s’ha situat en el centre de les nostres vides. Ens diuen que si no som feliços
és perquè no volem. S’imposa “la
felicidad como condición o requerimiento sine qua non para sobrevivir,
adaptarse y prosperar” (Cabanas
i Illouz 2019, 117). La felicitat ens donarà accés a
millors relacions personals i socials, millors feines, millor salut, etc.
L’anhel de la felicitat es
concreta en una cerca constant i inacabable, de sempre més i més. Per això
mateix, s’acaba convertint en una mercaderia que encaixa a la perfecció amb el
principi d’insaciabilitat del mercat de consum en què estem instal·lats, ”pues se entiende que la
persona siempre puede alcanzar mayores y mayores niveles de florecimiento,
bienestar y felicidad” (Cabanas i
Illoux 2019, 144), ja que “la felicidad no es la
ausencia de malestar, sino la continua presencia de bienestar… La felicidad es
un continuo” (Cabanas
i Illouz 2019, 122), és a dir, un procés que no té
final i que sempre es pot ser més feliç. Aquest discurs de la felicitat és, al mateix
temps, el discurs de la infelicitat: cal ser infeliços per tal que ens proposin
utilitzar les receptes per ser feliços.
La cultura de la felicitat s’ha convertit en una tendència
dominant fins al punt que “la
exigencia de cultivar una imagen positiva y auténtica de uno mismo ha arraigado
con fuerza en las generaciones más jóvenes, hasta el punto de que no amoldarse
a esta demanda se ha convertido en motivo de sanción y exclusión social” (Cabanas i
Illouz 2019, 139). Seguint aquesta argumentació, quan travessem un mal
moment ho amaguem. Ens fem els forts, malgrat no estar gens bé. Ens presentem
davant els altres de forma positiva estiguem com estiguem en el nostre
interior. Ocultem el costat negatiu i només mostrem el positiu. Tan sols, ens
podem mostrar tal com ens sentim en els cercles més íntims i personals, i de
vegades, ni així. No volem mostrar la nostra vulnerabilitat. I acaben per
fer-te sentir culpable pel teu malestar.
La ciència de la felicitat pot ajudar algunes persones,
però no és ni ha de ser la solució màgica a tots els nostres problemes i als de
la humanitat, tal com la proposen els seus teòrics: “la
felicidad se ha convertido en una poderosa herramienta para controlarnos porque
nos hemos entregado a la obsesión que nos propone. No es la felicidad que se
adapta a nosotros… Al contrario, somos nosotros los que tenemos que adaptarnos
a sus tiránicas demandas” (Cabanas i Illouz 2019, 189).
Vivim en una societat on els termes psicològics i
psicoterapèutics han entrat de ple en la vida quotidiana. Tot s’ha “psicologitzat”.
El llenguatge diagnòstic i terapèutic ens empresona, ens diu quins són els
nostres problemes emocionals i ens imposa maneres de solucionar-los. Per altra
banda, tenim poca capacitat per fer front a les nostres frustracions. Anem al
metge i utilitzem els serveis d’urgències per qualsevol fotesa. Sempre hem
d’estar bé i mostrar la nostra cara més amable, però hem d’ocultar les nostre
febleses. Estar malament està mal vist. Tot això provoca un excés de
diagnòstics, un excés de solucions mèdiques i un excés d’utilització de fàrmacs,
quan no tot el que patim s’arregla amb fàrmacs.
Tota aquesta cultura de la felicitat i el psicologisme
també ha entrat amb força en les institucions educatives, on molts alumnes hi
circulen amb l’etiqueta dels seus malestars on l’objectiu del coneixement ha
estat canviat per l’objectiu de ser feliç.
Tota aquesta economia de la felicitat està dirigida a
un sector molt determinat de la població, els que s’ho poden pagar. Hi ha
condicions i situacions de la vida de moltes persones on la consecució de la
felicitat en els termes que ens descriuen tota aquesta colla de gurus és molt
difícil, per no dir impossible que es pugui assolir. Però, aquesta població no
interessa, ja que aquests no suposen cap negoci. És el mateix concepte que ja
explicava Bauman (2007): els que no consumeixen o no poden consumir no
interessen al sistema. De fet, vivim en una societat que segueix els paràmetres
definits per la teoria de l’evolució, ja que “su
despiadada selección elimina a los débiles y permite a los fuertes prosperar” (Berardi
2003, 38).
Així doncs, el fet de ser feliç ens persegueix. Hem de
ser feliços tant sí com no. Per assolir aquest preuat objectiu, a voltes
inabastable, posen al nostre abast infinitat de productes que ens ho
facilitaran.
Tal com acabem
d’exposar, la societat actual pretén dir-nos com se suposa que ha de ser una persona
feliç i, per tant, com ens hem de sentir, pensar i actuar en nom del nostre
benestar. En resum, la societat capitalista exerceix un control gairebé absolut
sobre les nostres vides.
En aparença,
l’ésser humà té moltes possibilitats d’elecció. Podem ser moltes persones,
tenim molts camins possibles per escollir, però si reflexionem a fons ens adonarem
que no és del tot així. Zafra ens presenta uns dels seus alumnes, M.C., que
escriu la següent nota: “Hay tantas cosas que no elegimos! De hecho, las más importantes. No
elegimos nuestra salud de partida, el lugar donde nacemos, nuestra clase social
de origen, el idioma en el que aprendemos a pensar, la religión en la que nos
educan, el sistema político del país que nos concedió el pasaporte o las
industrias que sustentan su economía. ¿Qué podemos elegir?” (Zafra 2021,
238). Amb tota
seguretat, podem escollir molt menys del que realment pensem. La nostra vida
està condicionada per molts factors, molts més dels que ens imaginem i molts
més dels que desitjaríem.
Segons
Marcuse, l’ésser humà s’ha convertit en un home unidimensional, és a dir, un
home amb una única dimensió. Aquesta única dimensió que ens permet la societat
unidimensional en què vivim, no ens autoritza a desviar-nos del camí traçat. No
hi ha cap manera d’escapar-se’n:
“los individuos
se identifican con la existencia que les es impuesta y en la cual encuentran su
propio desarrollo y satisfacción. Esta identificación no es ilusión, sino realidad” (Marcuse, 2021, 49). En definitiva
tot resulta ser molt descoratjador.
A mode de conclusió
Arribats ja al final, voldria trobar alguna sortida
a aquest malestar individual i social que ens envaeix i del que no podem
escapar. D’acord amb la terminologia d’Andújar, vivim en una capsula de confort
que hem d’atrevir-nos a sortir-ne. No hi ha millor manera de fer-ho que escoltar
Watts quan ens diu :“deteneos, mirad y escuchad… y
permaneced así un instante antes de proseguir…” (Watts
1976, 81). D’aquí que donar-nos temps i
pensar sigui clau.
Per
finalitzar, Thoreau (2002) ens fa una proposta que es resumeix en poques
paraules: llibertat, solitud, lectura, no viure amb presses i tenir poques
necessitats. Però cadascú ha de cercar el seu Walden particular, el mode de
vida que més li abelleixi i així poder viure el més “feliç” possible: “quisiera que
cada uno pusiera mucho cuidado en elegir y seguir su propio modo de vida”
(Thoreau 2002, 49)
Montseny |
Bibliografia
Bauman,
Z. (2007). Modernidad líquida. México. F.C.E.
Beck,
U. (2008). La Sociedad del riesgo mundial.
Barcelona, Paidós.
Berardi,
F. (2003). La fábrica de la infelicidad. Traficantes de Sueños p. 29-57.
Cabanas,
E. i Illouz, E. (2019). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan
nuestras vidas. Barcelona. Paidós.
Casado,
A. (2022). Cultivar comunidades viables. En Casa de cambios. Ned ediciones p.
66-81.
Ehrenberg,
A. (2012). La fatiga de ser uno mismo: depresión y sociedad. Nueva Visión. P. 11-22.
Gil,
S.L. (2022). Filosofía de la vulnerabilidad.
Idescat. Indicadors
de benestar i progrés social.
Data d’accés: 12 de gener de 2023. https://www.idescat.cat/pub/?id=indbps&n=9429
López
Petit, S. (2009). La nueva cuestión social. En La movilización global. Traficantes de
Sueños. P. 95-114.
Marcuse, H. (2021). El hombre unidimensional. Barcelona,
Austral.
Mercat
Audiovisual de Catalunya. Mac 2020 – Càpsula de confort. Produït pel MAC
i el festival Panoràmic. YouTube, 1:20:03. https://www.youtube.com/watch?v=HL1l86ntP14&t=46s
Muntadas, B. (2016). Inmediatez.
Capitalismo y vidas aceleradas. Madrid, Chiado.
Muntadas, B. (2023). La
crisi de l'existència. Recurs d'aprenentatge textual. Fundació Universitat
Oberta de Catalunya (FUOC).
Thoreau, D.H. (2002). Walden,
o la vida en los bosques. Barcelona. Los libros de la Frontera
Watts, A. (1976). El camino del Tao. Barcelona,
Kairós.
Zafra, R. (2021). Frágiles. Cartas sobre la
ansiedad y la esperanza en la nueva cultura. Barcelona,
Anagrama.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada