Des que el món és món, les desigualtats i les
injustícies són constants i segueixen proliferant. Només cal obrir els diaris,
escoltar les notícies o veure els telenotícies per adonar-nos que n’estem
rodejats. Assolir un món més igualitari i més just és l’anhel de moltes
persones, però no es posen d’acord ni en
com hauria de ser aquesta igualtat i aquesta justícia, ni tampoc en les vies
per arribar-hi.
La proposta de Nancy Fraser
Nancy Fraser, en la seva teorització del concepte
de justícia social, assenyala tres tipus d’injustícies (Butler-Fraser, 2016;
Galceran, 2020; Padilla, 2022; Rodríguez-Fonseca, 2022):
●
Injustícies econòmiques: provenen de situacions injustes en la distribució
dels recursos que comporten desigualtat econòmica i privacions materials. Poden
ser individuals o de grups i, fins i tot, de països.
●
Injustícies culturals: contenen la dominació cultural d’una cultura sobre
una altra; la falta de reconeixement ja sigui com a individu o com a grup; així
com, la manca de respecte per part dels altres.
●
Injustícies polítiques: fan referència al fet que les persones excloses per
diferents motius no gaudeixen de representació política. Per exemple, els
immigrants sense papers són persones que no gaudeixen de drets i que, en
realitat, no existeixen com a ciutadans; per tant, queden absolutament exclosos de la lluita
política.
Aquests tres tipus d’injustícies es poden donar en
major o menor grau en diferents situacions tant de grup social com a nivell personal. A vegades, una de les tres
és la que preval, tot i que en moltes ocasions apareixen barrejades i
entrellaçades i resulta difícil decidir quina és la més rellevant.
A fi d’aconseguir una societat més justa, cal
combatre els tres tipus d’injustícies. Per això, Fraser (Butler-Fraser, 2016)
proposa aplicar polítiques de redistribució i polítiques de reconeixement. A
continuació, les detallem succintament:
●
Les polítiques de redistribució estan destinades a pal·liar els efectes de
la desigualtat socioeconòmica. Se centren bàsicament en ajudes als grups més
desafavorits. Habitualment
consisteixen a donar diners o serveis a persones que ho necessiten per
sobreviure o per sortir de la seva marginalitat. Així la redistribució
econòmica suposa una forma de superar les injustícies, i una manera de vèncer
les desigualtats entre individus i, també, entre països.
●
Les polítiques de reconeixement proporcionen acceptació social a persones o
col·lectius que per una o altra raó estan discriminats, ja sigui pel seu
gènere, la seva opció sexual, raça, ètnia, etc. Això suposa reconèixer la
pròpia identitat, necessitats i aspiracions de les persones. En definitiva,
implica salvaguardar la seva diversitat i el dret a preservar la seva cultura,
les seves tradicions i la seva cosmovisió.
Posar
en pràctica una o altra política pot produir efectes contradictoris i que se solapin entre elles. En aquest sentit, Fraser
tracta de donar una resposta transformadora que articuli aquestes dues
polítiques: “Por soluciones
transformadoras entiendo las soluciones que aspiran a corregir los efectos
injustos precisamente reestructurando el sistema subyacente que los genera”
(Butler-Fraser, 2016, 48). I fa les següents propostes:
●
Pel que fa a les polítiques de
reconeixement que reclamen, amb insistència, diferents col·lectius que se
senten marginats o poc reconeguts en la seva identitat sexual, Fraser proposa
dissoldre les diferències per identitat sexual. Caldria, doncs, diluir les diferències d’elecció sexual per portar a la societat
una nova manera de viure-les: “Mientras las soluciones afirmativas de
reconocimiento tienden a promover las diferenciaciones de los grupos
existentes, las soluciones transformadoras de reconocimiento se inclinan por
desestabilizarlas a largo plazo con el fin de dejar espacio a futuros
reagrupamientos” (Butler-Fraser, 2016, 51).
●
En l’actualitat, les polítiques de distribució que s’estan executant es
limiten a repartir ajudes als col·lectius més desfavorits. Aquestes ajudes, però, deixen intacta l’estructura
capitalista en què vivim i acaben resultant un
pedaç que a més no arriba a tothom a qui hauria d’arribar. A més a més,
aquestes polítiques suposen un perill afegit, ja que
col·loquen aquests grups en la diana de
determinats atacs, amb acusacions de ser unes classes que reben favors i
privilegis respecte d’altres. Són aquells
eslògans tan coneguts com “primer els de casa”, “America first”, etc. En aquest
sentit, ajudar econòmicament als més desafavorits pot implicar que els que no
reben aquests suports econòmics, també se sentin discriminats i reclamin la
seva part. Segons Fraser, es tractaria de canviar la distribució dels treballs
per fer-la més igualitària, a fi que la feina arribi a tothom.
Fraser conclou, doncs, que “sólo si dirigimos nuestra atención a concepciones alternativas de
redistribución y reconocimiento podremos satisfacer las exigencias de justicia
de todos” (Butler-Fraser, 2016, 66). Això, però, no deixa de ser un brindis al sol ja que Fraser no articula cap proposta pràctica. De
fet, l’autora no explica com assolir canvis reals per transformar la societat,
ja que una cosa és aprovar modificacions legals, i
l’altra aconseguir que les persones canviïn la seva manera de pensar i actuar.
Això no és tan fàcil i alguns comportaments i idees segueixen vigents malgrat
les transformacions en la legislació. Per exemple, legalment els gais ja no
estan discriminats, però encara pateixen aquestes discriminacions en moltes
situacions quotidianes.
Les crítiques de Judith Butler
Judith Butler en
resposta a l’opinió de Fraser, discrepa en alguns punts de les seves
argumentacions. D’entrada, Butler no
reconeix la diferència entre els dos tipus de polítiques en el cas de les
lluites per la igualtat de gènere i de reconeixement de la diversitat sexual.
De fet, les dues polítiques (la de distribució i la de
reconeixement) van estretament lligades, i no es pot pensar una sense l’altra. La filòsofa, per tant, es nega a fer
aquesta distinció entre distribució i reconeixement, perquè tots estem sotmesos
a les dues opressions. “Quien padece
desigualdad económica usualmente pertenece a algún grupo marginado de la
sociedad” (Rodríguez-Fonseca, 2022, 55).
En contraposició a
Fraser, Butler afirma que la lluita dels homosexuals per a ser reconeguts no és
només una demanda de reconeixement, ja que els membres d’aquest col·lectiu
també són víctimes de desigualtats materials i econòmiques pel fet de la seva
diferència sexual.
Butler, a més,
considera el model heterosexual de família com un element clau del capitalisme,
perquè ajuda a consolidar el model econòmic de producció i reproducció. Segons
Butler, enfrontar-se a aquest model de família equival a enfrontar-se, també, al capitalisme
com a model econòmic. Les noves formes de família i l’eclosió d’altres tipus de
vivència i d’identitat sexual contribueixen a qüestionar-les, perquè “el género normativo se pone al servicio de
la reproducción de la familia normativa” (Butler-Fraser, 2016, 80). Així,
Butler entén la sexualitat com a part del mode de
producció, i per tant, pel sistema capitalista
eliminar les activitats sexuals fora del model heterosexual és fonamental per
la seva supervivència., “No se trata sencillamente de que ciertas personas sufran
una falta de reconocimiento cultural por parte de otras, sino, por el
contrario, de la existencia de un modo específico de producción e intercambio
sexual que funciona con el fin de mantener la estabilidad del sistema de
género” (Butler-Fraser, 2016).
En definitiva, no es pot separar el gènere i la
sexualitat de les relacions de poder i de l’estructura socioeconòmica i
considerar-los només com un problema de reconeixement cultural. Ja ho
afirmava Foucault en el seu moment, “el
sexo … es utilizado como matriz de las disciplinas y principio de las
regulaciones” (Foucault, 1978, 176). En aquest sentit, Butler posa en qüestió la separació entre la vida cultural i la material que a vegades tracta de
forçar Fraser. Segons Butler, les
unions de parelles són intercanvis sexuals, però també intercanvis econòmics i
alhora socials i culturals. A més a més, deslligar
i separar els dos àmbits no és possible i
pot resultar quelcom artificial. Tal com
conclou Butler, les estructures econòmiques i materials no es poden deslligar
de les culturals.
Per acabar, malgrat que Fraser, en un primer moment, afirma que “las injusticias derivadas de la falta de
reconocimiento son tan graves como las distributivas. Y no pueden ser reducidas
a éstas” (Butler-Fraser, 2016, 93), més endavant reconeix que “la justicia social precisa hoy en día de redistribución y de
reconocimiento… Cualquiera de estos elementos por separado resulta insuficiente”
(Butler-Fraser, 2016, 107), i accepta que
“Butler y yo coincidimos en este último
punto” (Butler-Fraser, 2016, 107).
Estratègies discrepants
Malgrat que Fraser arriba a
acceptar que coincideix amb Butler en l’anterior punt,
les discrepàncies entre les dues autores segueixen. Ambdues es consideren
anticapitalistes, però plantegen estratègies molt diferents per
enfrontar-s’hi.
Per una banda, Fraser considera que el capitalisme
ha entrat en una crisi global molt profunda i pensa que per
resoldre aquesta crisi no podem seguir cercant reformes fragmentades, sinó que el que ens cal és treballar per canvis
estructurals profunds. (Iglesias, 2019). Tal com exposa en el “Manifiesto para el feminismo del 99%”,
cal una resposta feminista anticapitalista que sigui internacionalista,
ecosocialista i antiimperialista, i “llama
a todos los movimientos radicales a unirse a una insurrección común
anticapitalista” (Arruzza; Bhattacharya; Fraser, 2019, 51). I en una
entrevista recent afegeix que “la meva
inclinació actual és, més aviat, pensar al voltant d’una classe treballadora
mundial ampliada, perquè si tenim una concepció ampliada del capitalisme, és
imprescindible que tinguem una concepció ampliada de que és la classe
treballadora” (Fraser; Llaguno, 2022).
En canvi, Butler defuig la constitució d’un
moviment unitari i és partidària
de la força de les lluites parcials
i fragmentàries. Considera que el primer que
ens cal fer és reconèixer-nos dins de la nostra “identitat” i marcar la
diferència respecte a altres identitats, i a partir d’aquí demanar el
reconeixement d’aquesta “identitat diferent”. La seva proposta passa per
coalicions obertes formades per diferents grups i que poden canviar segons els
objectius: “una coalición abierta creará
identidades que alternadamente se instauren y se abandonen en función de los
objetivos del momento; se tratará de un conjunto abierto que permita múltiples
coincidencias y discrepancias” (Butler, 2010, 70). Així mateix Butler
insisteix “ en que la diferencia sigue siendo constitutiva de cualquier lucha. Este
rechazo a subordinarse a una unidad que caricaturiza, desprecia y domestica la diferencia se convierte en la base a partir de la cual
desarrollar un impulso político más expansivo y dinámico.” (Butler-Fraser, 2016, 87).
Propostes per les polítiques de representació
Si
volem que tothom sigui escoltat i que es tinguin en compte les seves
problemàtiques és cabdal resoldre les injustícies polítiques de representació.
Si no és així, sempre viurem en una societat
que tindrà col·lectius exclosos sense oportunitat de participar en les
decisions que els afecten directament.
Fraser
avança poc en la formulació de propostes concretes d’acció per superar
aquestes injustícies de les polítiques de representació:
●
Introdueix el concepte de “paritat
participativa” com a necessitat teòrica, però sense desenvolupament pràctic, “Fraser entiende la
justicia como paridad en la participación, que supone que todos los miembros
mayores de edad de una institución pueden participar como interlocutores plenos
en su funcionamiento” (Vaamonde, 2019, 132).
●
Afegeix el concepte de “marc”, el marc on tothom és representat amb “la necesidad de crear un nuevo marco, que no
será un mero marco global que lo abarque todo sino más bien un conjunto de
marcos múltiples”(Iglesias, 2012, 258).
Per a Butler els
que no tenen representació, tampoc són visibilitzats i quan es rebel·len acaben
sent vistos com una amenaça i s’actua amb violència contra ells, com és el cas
recent dels “assaltants” de la tanca de Melilla. Es volen fer veure, però no els
volem veure. Una idea fonamental de Butler és la noció d’espai
d’aparició, “se trata de un instrumento
imprescindible para pensar la lucha política hoy en día” (Martínez 2022,
30). Considera l’assemblea com el lloc on es
produeix aquesta representació tan necessària, la reunió de persones per
parlar, discutir i decidir, “la reunión en asamblea expone a los cuerpos
precarios a sufrir la violencia del Estado, pero recuerda a este, mediante el
ejemplo de la organización horizontal, los principios de la democracia que han
sido acallados” (Martínez, 2022, 30). El primer d’octubre és un bon exemple
del que exposa Butler.
Insisteix Butler en
el valor de l’assemblea que reclama visibilitat, i, per tant, presència. Per a
Butler les assemblees són les eines més bàsiques de la democràcia, ja que
atorguen equitat a tots els participants i són la millor manera de representar
a les persones, “esto es transportable a cualquier otra institución que deseemos analizar… Porque
la interdependencia, aunque no ha sido algo escogido sino algo sobrevenido, nos
hace compartir la vulnerabilidad y eso se transforma en una responsabilidad
ética de los unos hacia los otros”. (Martínez, 2022, 31).
Per concloure, i seguint les petjades de Butler, els éssers humans en
solitari son vulnerables i reben els embats de les institucions de dominació. En canvi,
junts poden resistir i fer front a les desigualtats i a les injustícies, i
reclamar els drets que els han de permetre
viure dempeus i d’una manera més digna.
Tal com indica Garcés, la proposta de
Butler “és desplaçar i obrir les
categories de la identitat a l’experimentació i a la subversió” (Garcés,
2010, 32), és a dir, obrir-nos a un món de múltiples significacions en que “hacer filosofía es
confiar en que todos podemos pensar por igual, pero que nunca pensaremos todos
igual” (Garcés, 2015, 114). En
aquest sentit, acceptar
la diferència i viure la diferència és clau. Fugir de les concepcions globals i
viure cadascú a la seva manera, i si hi ha
confluències, millor, però potser si no n’hi ha,
tampoc passa res.
Bibliografia
ARRUZZA, C; BHATTACHARYA, T.; FRASER, N. (2019). Manifiesto de un feminismo para el 99%. Herder.
BUTLER, J. (2010). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad.
Paidós.
BUTLER, J.; FRASER, N. (2016). ¿Reconocimiento o redistribución? Un debate
entre marxismo y feminismo. Traficante de Sueños.
BUTLER,
J. (2018). L’ètica i la política de la
no-violència. Conferència de Judith Butler al CCCB. [vídeo en línia].
[consulta, 15 de desembre de 2022] Disponible a:
http://www.cccb.org/en/multimedia/videos/ethics-and-politics-of-non-violence/228942
FOUCAULT, M. (1978). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de
saber. Madrid: Siglo XXI
FRASER,
N.; LLAGUNO, T. (2022). “Un ecologisme monotemàtic només pot ser un ecologisme
dels rics.” La Pública [en línia]
[consulta, 21 de desembre de 2022]. Disponible a: https://lapublica.net/articles/ecologisme-monotematic/
GALCERAN,
M. (2020). 4. Nancy Fraser y los talleres
ocultos. Traficante de Sueños [àudio en línia] [consulta, 15 de desembre de
2022] Disponible a:
GARCÉS, M. (2010). El problema de la diferència. BARCELONA:
UOC.
GARCÉS, M. (2015). Filosofía inacabada: Galaxia Gutenberg.
IGLESIAS, C. (2012). “Justicia como
redistribución, reconocimiento y representación: las reconciliaciones de Nancy
Fraser.” Investigaciones Feministas, Vol
3. (2012) Monográfico: Espacios generalizados. 251-269
IGLESIAS, P. (2019). Otra vuelta de Tuerka. Pablo Iglesias con
Nancy Fraser [vídeo en línia] [consulta, 15 de desembre de 2022] Disponible
a:
https://www.youtube.com/watch?v=CcRT9TpU4os
MARTÍNEZ, J. (2022). El papel del cuerpo en la filosofía de
Judith Butler. Performatividad y agencia política en el cuerpo que resiste la
norma. [en línia]. Treball final de màster UOC [consulta 21 de desembre de
2022]. Disponible a:
https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/146588/3/jmartinezbaiTFM0622memoria.pdf
PADILLA, J. (2022). El derecho a la salud. Un análisis desde el
concepto de justicia social de Nancy Fraser. [en línia]. Treball final de màster
UOC. [consulta 16 de desembre de 2022]. Disponible a:
https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/146648/3/javierpadillabTFM0622memoria.pdf
RODRÍGUEZ, P.; FONSECA, S. (2022). Redistribución, reconocimiento y
representación: lo material, lo simbólico y lo político como objetos de la
justicia. Perspectiva desde el debate Fraser-Butler. [en línia]. Tesis de
la Facultad de Jurisprudencia Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del
Rosario. [consulta 18 desembre de 2022] Disponible a:
VAAMONDE, M. (2019). “La paridad
participativa propuesta por Nancy Fraser: ¿una radicalización de la
democracia?” Recerca: revista de
pensament i anàlisi, 2019 nº 24 (2) 129-150
ZADJERMAN,
P. (2006). Judith Butler, filósofa en
todo género. [consulta, 15 de desembre de 2022] Disponible a:
https://ssociologos.com/2013/08/11/documental-judith-butler-filosofa-en-todo-genero/
2 comentaris:
Molt profund!! Et felicito per la bona redacció d'aquest blog.
Tot i que no m'atreviria a opinar...
Són treballs del Màster de Filosofia. Donem feina, però m'obliguen a llegir molt i m'ajuden a pensar. La veritat és que és molt difícil arribar a una conclusió única.
Publica un comentari a l'entrada