“No és gens estrany, sinó més aviat el contrari, que la primera d’aquestes històries comenci en un enterrament. Però en lloc del típic dia hivernal, cru o plujós, es va escaure un enterrament tòrrid, en plena canícula d’estiu” És l’enterrament de la Lluïsa que ha mort per la sida.
Aquest
és un llibre d’aquells que feia temps que volia llegir i he aprofitat que la
editorial Comanegra l’ha reeditat. Jordi Cussà és un autor maleït pels llibres
que ha publicat i també per la vida que va portar. Va viure tot el món de la
droga “dura” que queda perfectament reflectit en aquesta novel·la tal com ell
mateix escriu, “dins l’embornal creixent que esdevenen, dia rere dia, els
meus dies de joventut, conservo alguns moments absolutament frescos a la
submemòria. Dic “sub” perquè cal entendre-la com un referent parcial:
subjectiu, tergiversat pels anys i les pròpies defenses fins a qui sap on. Una
d’aquestes transparències, punt d’encontre entre diverses tramoies i
d’arrencada per a noves seqüències, introdueix la primera vegada que vaig
tastar l’heroïna”
Per
a molts és la novel·la d’una generació. És la novel·la catalana dels que van
viure entre “sexe, drogues i rock and roll”, al marge d’una societat que els
menyspreava i injuriava. Eren unes vides amb moments de gran gaudi, però també
farcides de depressions i baixades a l’infern. Vaig viure a prop d’aquesta
gent, vaig ser una mena de company de viatge distanciat d’algunes persones que
es poden assemblar als personatges que protagonitzen aquesta novel·la. Vaig
conèixer una part d’aquest món, però mai m’hi vaig endinsar del tot. Ells
estaven allà i jo estava aquí.
Jo
era més de rock and roll i menys de drogues i sexe. Cada capítol comença amb un
fragment d’una de les cançons dels grups que tots escoltàvem en aquells anys i
encara conservem ben frescos en la memòria, i a les prestatgeries dels vells
vinils de casa. Al final del llibre hi ha una mena de playlist que amb algunes
excepcions molts podríem signar.
![]() |
Reading Festival, agost 1974 |
El
protagonista descobreix “que l’únic sentit de la vida si més no de la seva,
és assaborir el dia d’avui sense hipotecar el regust potencial de demà”. El
present és l’únic que té sentit. “Fer bondat de veritat, per als ionquis de
soca-rel, és molt complex” Viuen sempre en risc. És una generació que
pitjava l’accelerador a fons; que anava cap a l’abisme, sense frens ni
aturador. Ho pensaven a vegades, però eren uns instants que ben aviat
desapareixien del seu cap i tot continuava endavant. Son unes vides que tenien
pressa, ganes de gaudir al màxim sense pensar massa en el futur. Tot era
present, tot anava a gran velocitat. Morir jove no importava.
Afirma
que “els addictes són (o som) com una espècie de confraria francmaçònica i
ens reconeixem els uns als altres col·locats o abstinents, amb un parell de
mirades”. I segurament és així. Tots o gairebé tots volen deixar d’estar
enganxats a la droga i ho aconsegueixen per períodes curts o més llargs, però
amb el pas del temps hi tornen en el que és una “escalada” inacabable de més i
més, i més.
I
en tot aquest submón per si mateix ja prou complex fa l’aparició la sida, com
una mena de fantasma pertorbador i perseguidor de tots “els dolents i
pervertits”. A partir d’aquell moment viuen “enmig del pànic del tabú de la
sida i el dolor de les il·lusions i els col·legues que havíem enterrat plegats”
I
no van ser pocs els morts d’aquesta generació. El protagonista en fa una
exhaustiva llista, “va ser perdre trossets de tot el que havíem compartit,
trossets del que havia estat la meva història, xica, bruta però intransferible
història dins l’embornal del temps: la Sílvia, el Dixi, la Gràcia; l’Helena i
el Fabià; l’Eulàlia i la Susana; el Tomàs, el Pere, l’Yma i la Lídia, i encara
coprotagonistes com ara la Noemí i el Lanzarote i la Gemma i el Marc Tejida i
el Fèlix, i sobretot i sobretots, òbviament, Ella: la Lluïsa Caballera”
Tantes
morts, però sobretot, la mort de la Lluïsa van fer el seu efecte. De nou sol i
sense compromís l’Àlex “no sabia què fer de la meva vida, ara que la tornava
a tenir oberta, tota-per-a-mi-tot-sol, cada matí quan em llevava”
“Del
cosmos he vingut i al cosmos torno, i em sembla entendre que en realitat només
he estat un experiment còsmic”
“L’eternitat
és tot el que ens queda per compartir..., l’eternitat d’un silenci reeixit
d’ecos de vida inorgànica que, malgrat la mutació constant i la desaparició
progressiva dels miratges de la memòria, particular i col·lectiva, murmurant
“Fins ara, Mirall”, t’honora i t’acompanya cap al país dels CAVALLS SALVATGES”
JORDI CUSSÀ BALAGUER
Cavalls salvatges
Comanegra, 2023; 365 pàgines
Epíleg de Jordi Puig Ferrer
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada