Mirar
per la finestra, la visita a la família en un geriàtric, una trobada en
una cantonada, un dissabte, les lloances a un escriptor, dos somnis,
un tall al coll, escriure un conte curt de trenta línies, un home que va
al cinema, una festa i un llibre de moda, començar a ordenar un armari,
l’enyorament de la infància, una trobada familiar, un noi que penja
cartells pel carrer, una forquilla que cau al terra en un restaurant, un
home en una taula d’un bar, ..... tot això són gestos quotidians que
molts fem o veiem fer en la nostra vida diària. També són els contes de Quim Monzó.
En
els seus contes darrera d’una acció quotidiana sempre succeeix algun
fet extraordinari que la converteix en diferent que a vegades ens fa
somriure, d’altres estremir per la crueltat que destil·la, però que
sempre ens sorprèn. Alguns d’aquests contes, molts d’ells molt i molt
curts (dos o tres pàgines) es poden llegir a classe. Als nois i noies
els hi agraden, els troben divertits. Fa un parell d’anys quan feia
català, en algunes classes els hi llegia algun conte i després en parlàvem. Quan en veien entrar a classe amb el llibre blanc de
vuitanta-sis contes alguns alumnes ja preguntaven si els hi llegiria
algun conte. Només cal escollir bé el conte a llegir, que aquest sigui
comprensible per ells i no excessivament llarg.
La
lectura de contes i també llegendes en les classes de llengua pot ser
un bon exercici. Són curts s’entenen amb facilitat. Tot passa en poca
estona i moltes vegades són sorprenents, donen un punt de vista
diferents de la realitat. I en català tenim una bona colla de contistes
que es poden utilitzar a les classes. No només Quim Monzó, penso en
Sergi Pamies, Pere Calders i molt d’altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada