Arendt creu que no tan sols pensar ens
permet ser lliures, sinó que la llibertat com a tal només es mostra en l’acció,
en la interacció. D’aquí que l’acció sigui la que permeti
als individus inserir-se en el món. En canvi, Beauvoir pensa que la llibertat
té el seu origen en la lliure consciència i en la interioritat de l’individu. Encara que Beauvoir consideri que la llibertat és quelcom
constitutiu de la realitat humana, les possibilitats concretes que se li
ofereixen a cadascú per realitzar-se amb llibertat acaben sent finites. L’individu elabora el seu projecte i quan el porta a la pràctica es
troba limitat per la situació. En aquest sentit, no tots els éssers humans gaudeixen
del mateix grau de llibertat, ja que les circumstàncies en que viuen els
condiciona. Per tant, la situació personal que viu l’individu pot ampliar o
comprimir la llibertat. En conclusió, Beauvoir distingeix entre llibertat i
possibilitat: “La libertad sin más no tiene límites, pero las
posibilidades concretas que se le ofrecen son finitas y se pueden aumentar o
disminuir desde fuera”.
Com acabem de veure, tant Arendt com
Beauvoir consideren que la llibertat de l’individu es manifesta quan aquest
actua en l’espai públic. D’acord amb les dues filòsofes, l’acció resulta ser clau
i emfasitzen la vida activa per sobre de la vida contemplativa. Malgrat les
temptacions que l’ésser humà pugui tenir per abandonar-se a la vida
contemplativa, en realitat, aquest no pot escapar-se mai de la vida activa. Ara
bé, en el pensament de Beauvoir, hi ha un primer moment en què el subjecte
elabora un projecte d’acció en la seva consciència per, amb posterioritat, realitzar-lo
en el món. D’altra banda, en el pensament d’Arendt, l’acció lliure “sólo
se manifiesta en la esfera pública, bajo el prisma de la pluralidad de los
sujetos”. A
més a més, Arendt puntualitza que la motivació prèvia a l’acció reprimeix la
llibertat i, de fet, l’anul·la en sí. Així doncs, mentre que per a Beauvoir
l’acció és intencional, per a Arendt és impredictible i no hi ha finalitats. En aquest sentit, cal diferenciar què passa en la interioritat de
l’individu respecte a la llibertat. Pel que fa a Beauvoir, la consciència de
l’individu és lliure en la solitud de la subjectivitat interior, però, és
necessària l’acció per posar-la en pràctica, ja que la llibertat en el nostre interior no resulta
suficient. En canvi, Arendt pensa que de res ens serveix la llibertat en el
nostre interior, en el nostre pensament, si aquesta no s’acaba manifestant en
l’àmbit públic. En resum, com a subjectes lliures estem
condemnats a actuar, però, segons Beauvoir, en el nostre pensament i en la
nostra consciència ja som lliures. Per contra, segons Arendt, tan sols som
veritablement lliures només quan actuem en l’àmbit públic, no hi ha llibertat
en el nostre interior.
Malgrat aquestes divergències, el
concepte d’acció d’Arendt i el concepte de projecte de Beauvoir convergeixen en
gran part: “La acción para Arendt es aquella que permite a los
sujetos insertarse en el mundo humano... En esta línea Beauvoir nos dice que el
ser humano no es pasividad, el sujeto es un ser de acción, y la manera que
tiene de hacerlo es lanzando al mundo su proyecto”. També coincideixen
en afirmar la imprevisibilitat de l’acció i el projecte, ja que una cosa és la
acció en sí o el projecte que un té al cap, i l’altra ben diferent són les
conseqüències, moltes vegades, totalment inesperades d’aquestes accions i aquests
projectes en situació.
En darrera instància, cal afegir que
tant Arendt com Beauvoir reconeixen una relació evident entre acció i
responsabilitat: “Todo acto que acometamos en el mundo es irreversible,
una vez cometido no se puede volver atrás. Luego, ambas posiciones pregonan el
que debemos hacernos cargo de las consecuencias que nuestro actuar provocará en
el mundo, y en la relación con los otros”. Finalment, podem concloure que per a les dues filòsofes “la libertad es
un componente inherente a la existencia, que da al ser humano la capacidad de
elegir, y por lo tanto, lo hace
responsable de su existencia y de su construcción como sujeto”. No
obstant, tant Arendt com
Beauvoir consideren que la llibertat està limitada per l’acció en l’espai
públic on l’ésser humà ha de viure.
Després d’aquesta breu anàlisi,
m’agradaria pensar que els éssers humans som plenament lliures i rebels, però
la realitat és tossuda i m’obliga a claudicar en el que serien els meus
desitjos més íntims de rebel·lia i llibertat. He d’admetre la realitat i ser
conscient que la societat i els seus inputs permanents condicionen les
decisions i les actuacions que portem a terme al llarg de tota la nostra
existència. En definitiva, vivim amb la il·lusió de ser lliures, però en
realitat ho som ben poc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada