dissabte, 20 de setembre del 2025

Ets rebel?

 

Albert Camus (1913-1960) va publicar “L’home revoltat” al 1951. Només començar el llibre defineix l’home rebel com “ un hombre que dice no... La rebelión va acompañada de la idea de tener uno mismo, de alguna manera y en alguna parte, razón … Prefiere la probabilidad de la muerte a la negación de ese derecho que defiende

Més endavant ens parla de la rebel·lió metafísica com el movimiento por el cual un hombre se alza contra su condición y la creación entera… El rebelde metafísico protesta contra la condición que se le impone como hombre…, se declara frustrado por la creación”. No nega l’existència de Déu, però la desafia i la posa en qüestió. Si enderroca a Déu, haurà de crear un substitut. Déu representava l’ordre, ara l’ordre se l’haurà de crear ell mateix. Ja sense Déu ens toca governar-nos a nosaltres mateixos. Són molts els pensadors que neguen l’existència de Déu: Sade, els romàntics, Nietzsche, ... De fet, Nietzsche no ha matado a Dios, lo ha encontrado muerto en el alma de su época.” … “En este mundo desembarazado de Dios y de los ídolos morales, el hombre se halla ahora solitario y sin amo” i aleshoresLa pregunta ¿libre de qué? Es substituida entonces por ¿libre para qué?”

La llibertat està en el centre. La libertad está en el principio de todas las revoluciones. Sin ella, la justicia parece inimaginable a los rebeldes. Sin embargo, llega un tiempo en que la justicia exige la suspensión de la libertad. El terror, pequeño o grande, viene entonces a coronar la revoluciónI esdevenen els crims i els assassinats en nom de la llibertat i la justícia. Todas o casi todas las revoluciones han sido homicidas”: la mort de l’amo, del rei, del que sigui ... És això el que volíem? Ens preguntem aleshores. També s’ho pregunta Camus.

Al golpear, el rebelde divide el mundo en dosi la mort, l’assassinat i la violència l’omple de contradiccions. Vol construir un món nou, però per construir-ho ha d’acceptar matar. El rebel accepta el seu propi sacrifici, mata, però també mor.

La libertad más extrema, la de matar, no es compatible con las razones de la rebelión. La rebelión no es en modo alguno una reclamación de libertad total… El rebelde quiere que se reconozca que la libertad tiene sus límites en todas partes donde haya un ser humano, siendo el límite precisamente, el poder de rebelión de ese ser… El rebelde exige, sin duda, cierta libertad para sí mismo, pero en ningún caso, el derecho a destruir el ser y la libertad del prójimo… Reclama para todos, la libertad que reivindica para sí mismo…”. No està gens clar doncs que la rebel·lió justifiqui la violència i l’assassinat. Hi ha rebel·lió perquè hi ha mentida, injustícia i violència, però pot haver-hi rebel·lió sense violència? La rebel·lió arrossega sempre la contradicció de ser o no ser violenta.

 


El Contracte Social que proposa Rousseau fonamenta la nova societat ja no com quelcom que emergeix des de Déu, sinó que és fruit de l’acord entre els homes, però la nova fe al hacerse dogmática erige sus propios altares y exige la adoración incondicional”. Es converteix en un nou evangeli, lo que le lleva a tratar de edificar un templo… Principios eternos gobiernan nuestra conducta: la Verdad, la Justicia, la Razón. Aquí está el nuevo dios” … “La religión de la razón establece naturalmente la república de las leyes. La voluntad general se expresa en leyes codificadas por sus representantes” … “Sustituyeron los mandamientos divinos por la ley que debía ser reconocida por todos, puesto que era la expresión de la voluntad general”.

En el siglo pasado el hombre suprime las coacciones religiosas. Pero apenas se libra de ellas, inventa otras nuevas e intolerables”. No és tan clar que hagin desaparegut les coaccions religioses. Més aviat el que ha fet la humanitat és substituir-les per unes altres.

 

La historia de los hombres es, en cierto sentido, la suma de sus rebeliones sucesivas… Todavía no ha llegado la rebelión definitiva”, i molt probablement no arribarà mai. Fins ara todas las revoluciones modernas acabaron robusteciendo el Estado”, sense complir cap de les seves promeses i dels seus ideals, un cop consolidada en el poder.

De fet, “hacen que avance la historia quienes saben rebelarse también contra ella en el momento deseado”

 

Distingeix entre rebel·lió (rebel) i revolució (revolucionari). La revolució pretén ser universal i imposar-se a tot el món, en canvi, la rebel·lió no. La rebel·lió és un esclat, moltes vegades sense sortida, en canvi “la revolución es una tentativa para modelar el acto a partir de una idea, para encuadrar al mundo en un marco teóricoi s’acaba amb la constitució d’un nou govern revolucionari, que  deixa de ser revolucionari en el mateix acte de la seva constitució.

 

Ara bé el que no podem fer és rebel·lar-nos contra la natura. Rebelarse contra la naturaleza equivale a rebelarse contra sí mismo. Es golpearse la cabeza contra las paredes”. Això és el que està fent l’ésser humà del segle XX, al no reconèixer que si no posem mans a l’obra amb la qüestió del canvi climàtic ens dirigim sense paracaigudes cap a la destrucció del medi natural que ens permet viure, i per tant, cap a la destrucció del propi ésser humà.

 

El hombre no puede sino proponerse la disminución aritmética del dolor del mundo. Pero la injusticia y el sufrimiento subsistirán y, por mucho, que se les limite, no dejarán de escandalizar

 

 

ALBERT CAMUS

El hombre rebelde

Traducció de Luis Echávarri