Richard Rorty (1931-2007)
Encara que com afirma Ibañez (2001, 143) “me seduces, pero me inquietas. La fuerza de tus argumentos me
impresiona, pero intuyo que hay una coincidencia entre tus conclusiones y los
intereses de tu sociedad y de tu país, y esto me intranquiliza”. Tot i acceptar aquesta
intranquil·litat, m’interessen els seus esforços per criticar el realisme i el
conjunt de creences que l’acompanyen.
Rorty qüestiona el coneixement mateix i la
realitat, en el moment en que per considerar que un coneixement és vàlid
necessitem que aquest es correspongui a la realitat que pretén representar. És
un peix que es mossega la cua. Estem presoners de la realitat, ja que aquesta
mateixa valida el coneixement que genera. Hi ha quelcom (la realitat mateixa)
per sobre de nosaltres (els éssers humans) que dictamina que el que diem que és
veritat, o simplement vàlid. Rorty posa en qüestió que puguem arribar a la
certesa de poder realment conèixer la realitat.
Rorty vol acabar amb la creença de que després que
la humanitat s’ha agenollat al llarg del segles davant d’una autoritat
suprahumana, como és la divinitat, ara que ja sembla que una part important ja
ho ha superat, els éssers humans es segueixen sotmetent a noves autoritats
suprahumanes, com per exemple, la pròpia realitat i el coneixement que d’ella
ens proporciona la ciència.
Rebutja la dicotomia subjecte-objecte: “Es imposible separar lo que proviene del sujeto y lo que proviene del
objeto. Los inputs que provienen del mundo sólo existen en la medida en que
están procesados; es decir, llevan ya la marca del sujeto, y no podemos saber
como eran antes de su procesamiento. Con todo, el sujeto está constreñido, a su
vez, por el mundo en cuanto a su capacidad de engendrar inputs, no los puede
inventar a su antojo y, por lo tanto, los inputs llevan ya la marca del mundo” (Ibañez, 2019, 256). Aquestes
reflexions ens condueixen a l’absurd, però no per això són menys certes.
Rorty i Foucault presenten certes coincidències en
el seu pensament, però alhora també tenen fortes desavinences. Ambdós
coincideixen en considerar que no hi ha cap naturalesa humana intrínseca,
simplement els éssers humans som el resultat d’unes pràctiques contingents que
ens han constituït com el que som. Podem voler construir-nos d’una o una altra
forma, però cap d’aquestes formes serà més conforme que l’altra amb la nostra
veritable naturalesa. Simplement, perquè no hi ha cap naturalesa humana.
En canvi observo fortes desavinences en les seves
propostes polítiques així com en el paper dels intel·lectuals en la vida tal
com exposa Fortanet en “Dos modos de concebir la labor intel·lectual: Foucault
y Rorty”.
Per últim, estic plenament d’acord amb la conclusió crítica final de M. Garcés
al pensament de R. Rorty: “quan el nou capitalisme ha envaït els espais més
íntims de la subjectivitat, ha colonitzat la parla i el llenguatge i s'ha
tenyit amb totes les nostres emocions; en resum, quan tota la vida ha estat
posada a treballar i a crear valor, com es pot mantenir aquesta separació? Com
es pot deixar el treball amb les idees en l'espai del privat, de l'edificant,
del personal? Tant si el volem anomenar filosofia com si no, li posem el prefix
post o no, el cert és que el món d'avui reclama noves idees, exigeix que no
deixem de pensar i que ho fem amb els altres.” (45)
Aquests són les llums i ombres que observo en el pensament de R. Rorty.
Catllaràs 2013 |
Bibliografia:
FORTANET, J. (2010). Dos modos de concebir la labor intelectual: Foucault y Rorty. Isegoría, (42), 215–229. https://doi.org/10.3989/isegoria.2010.i42.692
GARCÉS, M. (2010). El problema de la diferència. BARCELONA: UOC
IBAÑEZ, T. (2001). Municiones para disidentes. Realidad –
Verdad – Política. Barcelona: Gedisa
IBAÑEZ, T. (2019). Contra la dominación. En compañía de
Castoriadis, Foucault, Rorty y Serres. Barcelona: Gedisa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada