M'he matriculat al Màster Universitari de Filosofia per als Reptes Contemporanis. Aniré publicant en aquest blog els diferents textos i reflexions que faci fent al voltant de les diferents matèries. Començo amb la primera PAC de l'assignatura de Filosofia Contemporània.
Nietzsche (1844-1900) és un filòsof del darrer
quart del segle XIX que trenca motlles amb el que havia estat la filosofia fins
aleshores. És diferent en el que diu i en el com ho diu. La seva lectura no
deixa indiferent i es converteix en un dels pensadors més influents al llarg de
tot el segle XX.
Si fins la seva arribada, la major part dels
filòsofs havien acceptat les idees del cristianisme, ell en fa una lectura
crítica i les va destruint una a una sense deixar res per remoure des del seus
fonaments fins a la seva teulada. Però Nietzsche no només sotmet a crítica al
cristianisme sinó que, també, l’amplia als corrents de filosofia vigents fins
el seu moment, des de Plató fins el positivisme, i obre nous camins per
explorar.
La Manga del Mar Menor, març 2022
El
cristianisme es basa en la fe, i tan sols té en compte la seva veritat sense
contrastar-la amb altres possibles veritats com queda ben evidenciat en
aquestes paraules bíbliques prou conegudes de tots: “Jo soc el camí, la
veritat i la vida” (Jn 14, 6). Segons el cristianisme, no hi ha cap altra
veritat possible més que la seva. Considera que la veritable vida està en el
món que s’obre després de la mort. Per assolir el premi d’aquesta altra vida,
la veritable, el que cal és portar-se bé en aquest món. I, ¿què vol dir portar-se
bé?. Ben senzill fer fil per randa tot el que determinen els seus dogmes, o
sigui, un xantatge emocional en tota regla.
En
aquest sentit, tenir fe equival a no pensar i a no tenir dubtes, així com a resignar-se en tot el que ens pugui passar en
aquesta vida, tot esperant assolir l’altra vida: “Todos los pensamientos son pensamientos malos. El
hombre no debe pensar” (Nietzsche 2021, 106).
El cristianisme, per tant, és un cúmul de
supersticions disfressades de veritats revelades venudes com la única
interpretació veritable del món i de la realitat. S’escuda en que la seva llei
i els seus textos son fruit d’una revelació divina, i per tant, són la Única
Veritat possible, a la que tan sols ens resta obeir.
Aquesta crítica ferotge de Nietzsche al
cristianisme l’amplia i la fa extensiva a tot l’edifici filosòfic començant pel
platonisme i també la fa arribar a la democràcia i al socialisme.
“Per a Nietzsche la cultura occidental és
fonamentalment un producte de forces reactives, l’expressió, desenvolupada fins
a l’esgotament d’una voluntat de poder negativa” (Galán 2010, mòdul 1, 68).
La seva crítica, en primer terme, incumbeix tot “l’àmbit de la filosofia,
posat en marxa per Plató i culminat pel positivisme contemporani” (Galán
2010, mòdul 1, 68. S’acarnissa especialment en Plató i sobretot, en al seva
creació d’un món suprasensible “superior” al món sensible.
Nietzsche
també fa arribar la seva crítica a l’àmbit de la política, ja que segons ell, s’ha
produït “un procés de secularització:
de la veneració cristiana a Déu, a la veneració política del dret i les lleis;
del dret moral al deure polític. A través de la democratització roman l’antiga
comoditat, docilitat i submissió de l’home com a animal gregari” (Gómez
2010, 31). La democràcia produeix ciutadans submisos i no ciutadans rebels.
Aquesta crítica també l’estén al socialisme quan “observa una fetitxització
del valor de la igualtat i la consegüent uniformització dels homes” (Gómez
2020, 31)
I el
mateix Gómez conclou amb contundència en “El mètode genealògic en Friedrich
Nietzsche” quan afirma: “l’aspiració a la igualtat genera el triomf dels
mediocres. La igualtat humana és un mite nascut del cristianisme; i la
democràcia i el socialisme, cadascun a la seva manera són deutors d’un mite al
servei dels febles” (Gómez 2020, 32)
Totes
aquestes interpretacions del món (platonisme, cristianisme, socialisme,), i amb
tota seguretat moltes més, volen subjugar la realitat a la seva única i
exclusiva interpretació i negar la possibilitat de l’existència d’altres
interpretacions possibles. De fet cap interpretació de la realitat es lliura
d’aquesta tendència a voler ser exclusiva i no deixar espai a d’altres
possibilitats. Com diu Jesús en una
coneguda escena bíblica: “qui estigui lliure de culpa que tiri la primera
pedra” (Jn 8,1 -11)
Per a Nietzsche, no hi ha cap veritat única com
pretén el cristianisme. Nietzsche pensa en una multiplicitat i pluralitat de
veritats. Proposa mirar la realitat des de diferents perspectives per tenir-ne
una visió més aproximada des de diferents òptiques. La seva
genealogia és un constant qüestionament de la veritat. Nietzsche “rebutja la
idea de veritat absoluta ... ja
que la veritat és només una convenció” (Gómez 2020, 9)
Segons
Nietzsche “La veritat és fragmentària” (Gómez 2020, 12-13) i mai és
assolible del tot. És millor cercar la interpretació de la realitat, gairebé la
mateixa proposta que ens fa Heidegger amb el procés de desocultació de totes
les capes que al llarg de la història del pensament s’han acumulat en el
discurs “oficial” de la veritat.
En
la seva crítica al cristianisme, Nietzsche remarca que la vida s’acaba en la
mort i que no hi ha res més enllà. On tot es posa en joc és en la nostra vida
actual, la que ens ha tocat de viure. De fet, la vida no té cap finalitat
transcendent en si mateixa, però per cadascú de nosaltres resulta
transcendental, ja que és l’única que tenim.
“Cal
ser fort per assumir la veritat de la vida... voler viure, fins i tot, amb el
dolor injustificable que inclou” (Galán 2010, mòdul 1, 60). Cal acceptar el
seu repte, i així superar els límits, i “travessar els esdeveniments sense
demanar responsabilitats, sense buscar culpes...” (Galán 2010, mòdul 1, 60)
Però
hi ha molts éssers humans “febles” incapaços d’assumir la vida i als que ja els
hi està bé viure dins dels límits imposats, dins les interpretacions de la
realitat que li venen donades, i que es deixen portar per les corrents
majoritaris que els arrosseguen.
En
canvi, Nietzsche ens proposa ser uns esperits lliures i viure la vida amb totes
les nostres forces sense les cadenes que suposen tots els -ismes. Ens convida a
interpretar la realitat per nosaltres mateixos, i per això cal fugir lluny de
la moral dels esclaus, i trobar la nostra pròpia resposta, pensant per a
nosaltres mateixos i no acceptar pensaments i interpretacions imposades per un
altre. “Propugna que l’home es converteixi en amo de les seves pròpies
virtuts i dels seus propis vicis, un individu que no se sotmeti als imperatius.”
(Gómez 2020, 27)
“L’home
ha de trobar respostes a cada tessitura concreta... Aquesta moral no es
fonamenta en la igualtat sinó en la diferenciació entre els individus, en la
desigual capacitat de cadascú per arribar a convertir-se en individu, es a dir,
en creador de valors” (Gómez 2020, 28).
És en aquest punt que hem de situar la mort de
Déu. Nietzsche col·loca l’home en el centre del món. Ens proposa caminar per la
vida sense suport. Però això no resulta fàcil. Només està a l’abast dels forts.
En definitiva del superhome, algú capaç
d’entomar el repte que suposa no deixar-se guiar per ningú altre, no tenir
certeses a les que agafar-se i cercar les respostes i la interpretació de la
realitat a partir d’un mateix. Se’ns obren un munt de possibilitats per
explorar, però també un buit per omplir, gairebé un abisme que ens pot arribar
a angoixar. Però com d’alguna manera ens diuen també els existencialistes tot
està en les nostres mans, nosaltres som els responsables de la nostra
existència i ho hem d’acceptar.
Com afirma Albert Camus en “L’home revoltat”:
“En aquest món alliberat de Déu i dels ídols morals, l'home es troba ara
solitari i sense amo”. (Camus 2021, 96) i aleshores, “La pregunta "lliure de què?" queda així substituïda per
"lliure per a què?"
(Camus 2021, 99). Trobar la resposta a aquesta pregunta ens
correspon a nosaltres.
En definitiva, “el revoltat que, d’entrada,
nega Déu, aspira després a reemplaçar-lo” (Camus 2021,
100). Ja sense Déu ens toca
governar-nos a nosaltres mateixos, però ¿realment en som capaços? ¿Podem ser
aquest Superhome que ens proposa Nietzsche?
Per acabar, Nietzsche ens proposa el que ell
anomena una voluntat de poder afirmativa “per a crear valors, per a obrir
perspectives que sotmetin la realitat a una configuració inèdita” (Galán
2010, mòdul 1, 65). La seva solució, per tant, és una solució individual i
individualista en què cadascú ha de trobar la seva sortida en el laberint, que
és aquest món en el que vivim. Hem de ser forts i valents, per emprendre aquest
llarg viatge a través de la vida malgrat tots els perills que podem trobar en
el trajecte.
Bibliografia
Camus,
A. (2021) L’home revoltat. Barcelona. Raig Verd Editorial.
Galán,
W. (2010) Els límits de la racionalitat il·lustrada (Mòdul 1). Barcelona.
Material docent de la UOC
Galán,
W. (2010) El problema del sentit (Mòdul 3). Barcelona. Material docent
de la UOC
Gómez,
A. (2020) El mètode genealògic en Friedrich Nietzsche. Barcelona.
Material docent de la UOC
Nietzsche, F. (2021) El
Anticristo. Maldición sobre el cristianismo. Madrid. Alianza editorial
Nietzsche,
F. "Tratado primero".
En: Nietzsche, F. Genealogía de la moral. Alianza Editorial.
Nietzsche,
F. (1990) Así habló Zaratustra. Madrid. Alianza editorial
7 comentaris:
Doncs, estaràs entretingut durant una bona temporada amb aquest màster!
Força interessant, tot i que jo sóc més científic (m'agraden les coses que poden quedar dins de certes limitacions... i la filosofia es just lo contrari, inacotable).
Jo estic a mig camí. M'agraden les ciències pel que tenen de "relativa" certesa, però m'agrada molt filosofar sobre qualsevol cosa i buscar-li tres peus al gat. De fet quan vaig cursar psicologia a la universitat a la segona meitat dels 70, estava a la facultat de Lletres, i estudiàvem una mica de tot, des de biologia i neurologia, fina a lingüística i filosofia.
He calculat que si acabo el màster tinc feina per 8 anys. No tinc pressa.
Doncs... tens una temporada divertida per davant!! 8 anys.. Déu n'hi do!
Per a què tenir presses... a gaudir del camí!
Felicitats pel pas endavant. Mai és tard per seguir estudiant, aprenent, reflexionant...
Fa temps que llegeixo llibres de filosofia al meu aire. Sempre m'ha agradat. La meva idea és que fent el màster llegiré amb una mica més de guia i no tan anàrquicament.
Em sembla que Nietzsche donaria per un màster ell sol.
Penso que el problema principal amb aquest filòsof és que quedar-se amb els seus titulars ens porta al caos, quan en realitat, en la seva profunditat hi ha la bona confitura. Un parell d’exemples: (i) Diria que el seu pensament està en la base de la postveritat. La inexistència d’una veritat única ens portarà, a la llarga, al que ara tenim. (ii) El seu nihilisme mal entès porta a un desarrelament profund, res importa… quan en realitat el seu superhome ens parla de tot el contrari.
A veure si llegint-te vaig aprenent coses. Salut!
Realment com dius Nietzsche i molts altres autors sols ja donarien per un màster. Nietzsche és un autor molt complex i que permet moltes interpretacions. El que he pensat d'ell mentre el llegia era que més que la mort de Déu, signa la mort de la filosofia tal com s'entenia fins la seva obra. Quan parlo de la mort de la filosofia em refereixo als grans tractats de filosofia sobre la metafísica. A partir d'ell ja no hi ha grans tractats generalistes i apareixen moltes obres amb reflexions sobre temes més concrets.
Publica un comentari a l'entrada