divendres, 20 de setembre del 2019

Dies de Nevada


Bernardo Atxaga m’agrada. He llegit una part important de la seva obra. Aquest és un dels seus darrers llibres.

El narrador i al mateix temps protagonista s’instal·la amb la seva família, dona i dues filles, a Reno (Nevada) i en el que podria ser una mena de diari explica fil pel randa el que li va passant.


Me sentía confuso. Los pensamientos y los recuerdos seguían mezclándose en mi cabeza” … barrejats amb records de la seva vida a Euskadi.

Llevaba unos dos meses en Nevada, pero, como quien entra en una casa a dar un aviso y deja la puerta abierta pensando que va a salir enseguida, no me sentía del todo dentroNo sembla sentir-se en cap moment integrat a Nevada

Al que se preocupa por lo que ocurre en el quinto o sexto círculo (lluny) le cuesta bajar la vista y fijarse en lo que pasa alrededor en el primer círculo” (a prop)

“¿Había empezado ya su decadencia? Ese era el asunto principal, la preocupación que estaba en la base de todas las demás

Paulino Uzcudun està molt present en una part del llibre. N’havia sentit parlar en la meva infantesa. Era una mena de llegenda, molt utilitzat pel franquisme com una mostra de la famosa “furia española”. A finals dels 60 i principis dels 70 va sorgir el fenomen Urtain, a qui van voler convertir el nou Uzcudun i després d’uns inicis d’èxits fulgurants, no va acabar gens bé per ell.

La música i les lletres de les cançons són una constant al llarg del llibre i en especial Les elucubrations d’Antonie":

Alguns episodis situats a al país basc rural em recorden l’ambient descrit a Obabakoak.

En general, nunca se dice nada de los que más sufren. O se dice algo, pero con engaño, suavizando, sin mención a lo espantoso de su historia”. La mare del narrador pateix Alzheimer, “hablaba mucho pero sin claridad”. L’Alzheimer em sembla perseguir. Gairebé d’una manera o d’altra apareix en totes les meves lectures recents.

Explica com reaccionem quan es produeix un fet que ens trasbalsa i com la tornada a la rutina diària és el que ens ajuda a superar-ho: Siempre regresamos a la vida cotidiana, no hay otro lugar para nosotros. Sucede a veces algo extraordinario, una desgracia, y da la impresión de que todo se ha detenido y nunca más se pondrá en marcha. Pero la corriente, la vida cotidiana, no deja de moverse; se mueve incluso cuando parece pétrea, y la persona sufriente, dolorida, se ve obligada a lavarse por la mañana, a desayunar, a hacer las compras, a ir al trabajo, a escuchar los comentarios de la gente sobre un programa de televisión o sobre el último partido de fútbol. Poco a poco, todos estos actos van borrando de su cabeza lo extraordinario, la desgracia; por una hora, al principio; por una semana o por un mes, más tarde. Al final no queda en su conciencia sino una sombra, un dolor mate.”

No és la millor obra de l’Atxaga. Em quedo amb “L’Home Sol”, “El fill de l’acordionista” i “Memòries d’una vaca”. Considero la lectura d’aquest llibre totalment prescindible.

Finalment una referencia als cavalls de la portada “Decidme caballos. ¿Alrededor de qué eje giramos? ¿Qué es lo le da un orden, una unidad, a nuestra vida?”