La postveritat és un terme que
s’ha posat de moda des de fa uns anys. “S’ha convertit en una paraula
d’aquelles que es cita fins a la sacietat”. En realitat no sé si és un
fenomen tant nou com ens volen fer creure, però el cert és que avui en dia tan
els polítics com els mitjans de comunicació utilitzen moltes mentides o com a
mínim mitges veritats que son amplificats amb la utilització de les xarxes
socials. Aquest assaig de Joan Garcia del Muro Solans apunta unes reflexions
interessants sobre el tema. De fet gairebé em limitaré a fer una còpia de cites
del llibre que m’han semblat d’interès per reflexionar-hi.
Defineix la postveritat com a “missatges
que ens arriben directament a la part de les emocions i que ens diuen justament
allò que volem sentir encara que no tinguin res a veure amb la realitat dels
fets”
D’entrada posa en qüestió
l’existència de la realitat objectiva en si mateixa. Des de diferents teories psicosociològiques
ja fa temps que el que es defensa que de la realitat “només hi ha
interpretacions,... No hi ha, doncs, ni veritat ni mentida, tot és relatiu i
tothom pot tenir la seva pròpia veritat”. “Hem deixat molt enrere ja les
teories ingènues que afirmaven l’existència d’una realitat objectiva
independent del nostre judici. A hores d’ara ens és palès que és el propi
coneixement que construeix la realitat”
Seth Godin, un teòric de la
publicitat, afirma: “la percepció que tenim de la realitat és molt més
important que la realitat mateixa”
Si accepten totes aquestes
afirmacions és fàcil concloure que la veritat en si mateixa no existeix. Tots
tenim una forta tendència a creure que la nostra visió del món és universal
quan no és així.
“La realitat ens és opaca,
totalment impenetrable. L’actitud, típicament humana, de no conformar-se amb la
ignorància i aspirar a desvetllar un eventual ordre ocult és, des d’aquesta
perspectiva notablement perniciosa. Ho és perquè propugna actituds dogmàtiques
que sorgeixen en la ment d’aquell que està convençut que posseeix la veritat”
“Si resulta que no hi ha un ordre de debò,
sinó que tots els ordres són pures interpretacions circumstancials orientades a
suplantar fraudulentament l’autèntica realitat, sembla que es justifica la idea
que tots els focus de construcció de realitat són igualment vàlids”
“Si la realitat és essencialment caòtica,
cap de les nostres ordenacions pot arribar a descriure-la ni mínimament. El
caos és, per definició, inassequible...L’ordre que ens sembla trobar en el món
exterior és, en realitat, efecte de l’activitat del subjecte cognoscent. No
desvetllem el que hi ha ocult, sinó que, en el fet mateix d’investigar-ho,
introduïm el nostre propi ordre”
Segons Nelson Goodman: “no hi
ha un sol món, sinó molts mons, cadascun d’ells creats per la ment humana”
Per tant “la veritat no és la
representació exacte de la realitat”.
A més a més, tots d’una manera o
una altra estem tancats en la nostra bombolla particular i només acceptem el
que confirma les nostres opinions, pensaments o interpretacions de la realitat.
Com més estreta sigui aquesta bombolla pitjor. És molt difícil sortir d’aquesta
bombolla interpretativa.
“Com més limitat, fragmentari
i confús sigui el teu coneixement de la realitat, com més ficat estiguis en la
teva bombolla, més fàcilment t’empassaràs la versió manipulada de la realitat
que t’estiguin fent arribar” Tots pensem que no estem dins d’aquesta
bombolla farcida de falsedats que creiem que són veritats, però como podem
saber que realment no hi som?
“La versió del món que ens
trobem cada dia en el nostre entorn personal ha estat invisiblement
seleccionada per reforçar les nostres creences preexistents”. A Internet, “més
que diversitat i discrepància intel·lectual el que hi trobem són unanimitats i
uniformitat”
Si vivim en una bombolla
informativa en la que tothom pensa el mateix difícilment ens arribàrem a
qüestionar les nostres opinions i pensaments. “Tenim una clara tendència a
considerar que la resta de persones pensen igual que nosaltres” i que les
que no ho fan els hi passa quelcom.
“Estem tan convençuts que les
nostres opinions són les correctes, que pensem que tothom les comparteix. I el
nostre cercle a les xarxes socials confirma aquesta percepció errònia”. “Si
només ens arriba la informació que confirma la nostra opinió, ... el que se’n
ressent inevitablement és el pensament”
Ja Francis Bacon en el segle XVII
afirmava “L’enteniment humà, un cop ha adoptat una opinió, dibuixa tota la
resta per donar-hi suport i mostrar conformitat amb ella. I tot i trobar un
gran nombre d’exemples, i de pes, que mostren el contrari els ignora o
menysprea, en prescindeix o els rebutja”
"És el món real el que adaptes
a la teva visió, de manera que la corrobori sempre absolutament”
“No veiem exactament el que és
davant nostre, sinó que veiem allò que concorda amb les nostres estructures
mentals. És un mecanisme sofisticat: tot allò que es correspon amb els marcs
mentals activats en la ment és percebut sense dificultat i tot allò que hi
entra en contradicció, és directament declarat com a inexistent”
“És estrany, però en cas
d’experimentar una contradicció entre conviccions subjectives i realitat,
posseïm com una tendència natural que ens porta a posar en dubte la realitat i
no les nostres conviccions. Els humans som així. Si la realitat entra en
conflicte amb les conviccions, el millor és fabricar una altra realitat a la
mesura de les pròpies conviccions.”
“Aquest biaix ens porta, ben
sovint, a mantenir i fins i tot a reforçar les nostres conviccions inicials
fins i tot al davant d’evidències contràries”
Internet que d’alguna manera
podria ser una porta d’accés a informacions que ens obliguessin a posar en
qüestió les nostres conveccions, actua de forma totalment contrària, ja que ens
proporciona el que volem escoltar i llegir i així acabem vivint en una illa
digital, “cada cop més insonoritzada i més opaca”
“Davant la complexitat
inabastable del món que t’envolta, tendeixes, de manera inconscient, a
seleccionar només aquella informació que podràs assumir més fàcilment, aquella
que no desencadenarà cap conflicte intel·lectual. Aquelles dades, al capdavall,
que s’adaptin i confirmin les teves creences. És ben simple: com que ets
incapaç d’abastar-ho tot, filtres de tal manera la informació que t’arriba que
censures tot allò que podria arribar a posar en dubte els teus punts de vista
inicials. D’aquesta manera pots prendre decisions i realitzar judicis sobre
qüestions impensables amb un esforç mental mínim”
“Son una mena de regles
inconscients que et permeten gestionar una quantitat ingent d’informació en poc
temps i amb un mínim d’esforç i concentració”
“Estàs disposat a dubtar de
tot el que vingui dels teus adversaris i a creure, a ulls clucs, tot allò que
vingui de la teva banda, d’aquells que consideres “els teus”” .“Només
veus allò que vols veure. Alteres la realitat per fer-la compatible amb les
teves creences. “Creus que és veritat allò que diuen “els teus” i creus
que no és veritat allò que diuen els altres”.
“Un cop hem superat la vella
creença pròpia del realisme ingenu que ens portava a creure que allà fora hi ha
una objectivitat, un ordre -sigui diví o purament natural-, ens quedarem amb la
veritat que més ens interessi” I això és el que passa en realitat. “En
el món actual veritat s’identifica amb allò que vull que sigui veritat”
... “La veritat ha estat desvinculada completament dels fets, separada
d’ells”
“El discurs polític ha
conquerit una autosuficiència que s’ha independitzat dels fets... De mentides
n’hi ha hagut sempre. El que crida l’atenció, en el moment actual, és que això
sembla que ja no importa, que ja no importa distingir entre veritat i mentida”
“El criteri de veritat ja no és l’adequació
als fets, sinó la utilitat pràctica. És a dir, l’interès. I vet aquí
l’adveniment de la postveritat”.
En política la veritat esdevé
indiferent i el que “cal és fabricar la realitat que millor encaixi
emocionalment amb els electors”
“El debat polític, aquests
darrers anys, està lliscant cada vegada més cap a l’emotivisme. Més que a
informar amb objectivitat i a argumentar amb rigor, els missatges electorals
van dirigits a la part irracional de l’electoral, que és on resideixen els
prejudicis i els estereotips”.
“En la confrontació de
realitats subjectives que coexisteixen en una comunitat, la que s’imposa és la
que disposa de més mitjans. Per tant, aquell que ostenta el poder, ostenta
també la facultat de construir la veritat. La veritat és construcció social,
però cal tenir en compte que la societat està jerarquitzada i, és clar,
aquestes jerarquies es manifesten, també, en la capacitat de construir
veritats. La realitat es converteix, doncs, en una construcció del poder”
Kahneman afirma: “Confiem molt
en judicis que prenem amb molt poca informació.” I així decidim també a qui
votem. Creiem i pretenem ser racionals, però votem a partir de les nostres
emocions. “Estem convençuts que les nostres decisions polítiques són molt
més racionals que emocionals. I en això estem errats”
“Veritat és allò que
t’interessa que sigui veritat... Dialogar sobre la veritat d’un determinat
assumpte és, al capdavall, discutir sobre quina és la narració que més
interessa a cadascun dels participants. Tot es redueix a un assumpte de poder:
si tens la força suficient per imposar la teva veritat pragmatista, a qui
importa el que de debò passés”
La política i les decisions
polítiques que prenen els electors són comparables amb el fet de comprar i amb
els efectes de la publicitat. “Tot i que els compradors pensem que actuem
amb seny i racionalitat, la realitat no és així. No necessitem la gran majoria
dels objectes que comprem”
“Per vendre’t no has de tenir
en compte els fets. El que has de fer és fabricar una història que afavoreixi
els teus interessos” Això és el fan els polítics. Tots.
“La veritat no té ja res a
veure amb suposades adequacions entre discurs i realitat. Té a veure amb el
poder ... Només depèn que tinguis prou poder per defensar-ho amb èxit”. “Veritat és tot allò que ets capaç de
defensar amb èxit”
“La democràcia es fonamenta
sobre el respecte escrupolós per les opinions dels altres però també sobre la
informació veraç, sobre la realitat dels fets. Si hi ha engany, si la
informació que arriba als electors és falsa o està manipulada tot el sistema es
veu distorsionat en la seva essència. Pervertit”
“El pensament crític -és a
dir, el pensament a seques- és probablement la millor garantia de defensa que
tenim contra l’adoctrinament, la superstició i el fanatisme”
“Sense pensament crític, sense
heterodòxia, sense desacords, dissidències i confrontació d’idees, no pot
existir la llibertat. Seria ben trist que, al capdavall, la superació dels
totalitarisme del segle passat ens dugués a un règim genuïnament democràtic
però dominat per una uniformitat de pensament i un conformisme postveritat ben
poc democràtics”
Estem entrant en una evolució que
sembla que ens porta cap aquest camí. Que la realitat sigui una simple
construcció social no ens eximeix de continuar cercant la veritat i no acceptar
les mentides que diuen els polítics i els mitjans de comunicació.
“Sembla palès que la
manipulació i la ignorància caminen sempre agafades de la mà”
“La mentida vindria a ser com
un senyal d’alarma: si algú es dedica sistemàticament (o esporàdicament) a
mentir, vol dir que no aprecia gaire les virtuts dels règims democràtics.
Mentida i democràcia semblen difícilment conciliables”
“La veritat sembla que s’està
convertint en una més de les mercaderies que tenim al nostre abast: actuem com
si estiguéssim convençuts que podem comprar qualsevol veritat subjectiva que
ens vingui de gust. Pots triar la que més t’agradi. Només cal saber on
trobar-la”
“La validesa d’un discurs no
té ja res a veure amb eventuals adequacions entre aquest discurs i realitat. Té
a veure amb el poder. Postveritat, al cap i a la fi, és sinònim de poder. Un
cop hem acabat de trencar les cadenes que, des de sempre, ens engrillonaven als
fets, hem conquerit la llibertat de decretar allò que és veritat i allò que no
ho és. La veritat del discurs només depèn que tinguis prou poder per fer-la
valer, per imposar-la. Veritat “és tot allò que ets capaç de defensar amb èxit”
2 comentaris:
M'ha agradat molt llegir el teu resum de cites del llibre. Confirmo que no és un fenòmen nou, però que cada vegada hi és més present. Potser, fins i tot, en àmbits que abans no hi era. M'interessa, no tant per la seva aplicació en el món de la política i els moviments ciutadans (que també) com del que diu de nosaltres com a persones i com a comunitats.
"Tots tenim una forta tendència a creure que la nostra visió del món és universal quan no és així." "Tots d’una manera o una altra estem tancats en la nostra bombolla particular". "Si la realitat entra en conflicte amb les conviccions, el millor és fabricar una altra realitat a la mesura de les pròpies conviccions.” Aquestes frases no tenen res del segle XXI, són aplicables de sempre. Potser no érem tan conscients abans.
M'has fet rellegir el que vaig escriure ja fa un temps i realment fa pensar i molt el món en el que vivim. Cal llegir textos com aquest per no perdre de vista on vivim.
Publica un comentari a l'entrada