Només començar crida l’atenció
una curiositat. Es tracta d’un llibre dividit en cinc parts i comença per la
quarta part que situa l’acció a Gozzano, gener de 1999
“Maddalena Pes no sabría decir cuál era el designio por el que había
conseguido llegar exactamente adonde se hallaba”
Luigi Hippolito, el darrer
descendent de la nissaga dels Chironi és un capellà. El seu pare fa poc que ha
mort. Maddalena viatja fins a Gozzano per veure al seu fill després de la mort
i enterrament del seu pare. No es pot dir que sigui una trobada amigable. Es
nota molta tensió sense saber-ne les raons. La mare marxa sense avisar i li
deixa al seu fill “Un voluminoso sobre
... Eran hojas, unas escritas a mano y otras mecanografiadas”
A partir d’aquí es recupera el
que podríem dir l’ordre natural. Tot llegint el que hi ha en aquest sobre
tornem a Nuoro 20 anys enrere, 1979
Marianna “Había visto cómo las esperanzas nacían, se secaban, rebrotaban
y luego perecían irremediablemente en el obstinado transcurso de su vida”
“… bastaba con esperar a crecer, porque en la vida
cuanto más se crece más corta resulta la espera”
“Los pies hundidos hasta los tobillos en la arena mojada. La había
reencontrado y ahora la podía invitar, en silencio, frente al mar que iba y
venía. Bajo una luz perfecta”
I amb Christian ben aviat es
compleixen les malediccions que persegueixen a la família Chironi. Desapareix
de forma violenta com havia desaparegut la matriarca de la nissaga Mercede i
també Gavino, no sense abans deixar plantada la llavor de continuïtat de la
nissaga que es desenvoluparà sota la atenta mirada de Marianna ja amb 77 anys.
“Marianna supo que tenía la necesidad de atravesar cada
recuerdo para que no fueran los recuerdos los que la atravesaran a ella”.
Com els anteriors volums de latrilogia és un llibre farcit de reflexions que et fan aturar la lectura i
pensar.
“No había que tener miedo del estrépito sino del silencio”
“No se trataba, ciertamente, de la mejor vida que podría tener, pero era
la que le había tocado en suerte. Vivía los días propios de quien comienza a
darse cuenta de las infinitas dobleces que presenta la realidad”
“Sabía que, al igual que la felicidad, la infelicidad tampoco es
infinita, con la diferencia de que a la primera nunca se acostumbra uno y a la
segunda es posible acostumbrarse fácilmente”
Els somnis i les premonicions de
diferents signe són ben presents al llarg de tota la narració. Les visions i
aparicions de Marianna en els moments propers a la mort em recorden el realisme
màgic de Cien años de Soledad. De fet, tota la nissaga dels Chironi a Nuoro em
recorda d’alguna manera la nissaga dels Buendía a Macondo.
Marianna mort el 7 de maig de
1979 i jo llegia el fragment de la seva mort el 7 de maig de 2019, just 40 anys
després. Quina coincidència! O potser no.
Una sentencia d’Epicur que
restarà ben present al llarg de tota la narració: “La muerte, el más atroz por tanto de los males, no existe para
nosotros. Cuando vivimos la muerte no está, cuando ella está no estamos
nosotros”
El darrer Chironi neix quan ja no
queda cap Chironi en vida. A més és un Chironi d’alguna manera ocult a ulls de
tothom, excepte per la seva pròpia mare.
Avancem en el temps i ja som al
1982
“No sabía cómo había llegado hasta allí. Intuía que ese preciso estado
suyo se debía al hecho de que, de alguna manera, siempre había ignorado lo que
era la piedad.”
“Nadie parecía verlo. Casi se convenció de que se había vuelto
invisible. … La inserción escolar fue un infierno de miradas y palabras. A él
no le gustaba que lo miraran, ni tener que hablar. Había comprendido la
perfecta armonía que hay en la ausencia. Y la cultivó hasta que la vida se la quitó
para catapultarlo al mundo, en medio de coetáneos con los que no tenía nada en
común y con los que todos pretendían que se relacionara. Eso era le infierno se
dijo a sí mismo. Aquel otro del que hablaban en el catecismo no era nada. Era
puro teatro. Porque a él se le antojaba que el verdadero infierno era esa
imposibilidad de aislamiento” Era un nen solitari. No li agradava
estar amb els altres. Als nou anys decideix fer-se capellà.
“A Luigi Ippolito lo movía una vocación febril, una enfermedad feroz, un
afán de muerte, una concupiscencia temprana, una consciencia inmadura, una ira
silenciosa”
Maddalena: “Ahora podía hacer un balance despiadado de su vida: había
decidido confiarlo todo a la seguridad y se había equivocado. Pero se dijo a sí
misma, y no lo hizo para consolarse, que se habría equivocado de todas formas.”
La tercera part, situada al gener
de 1999 és la part decisiva on esclaten les grans sorpreses que ens esperen ben
amagades.
Un cop llegits els papers del voluminós
sobre, “Luigi Ippolito abrió la
puerta del armario que tenía adosado en su interior un espejo de cuerpo entero
y vio a su otro yo parado ante él”
“La realidad es siempre, siempre, más imponderable que cualquier forma
de imaginación. Y es por eso por lo que da tanto miedo”
Mor Luigi Ippolito Guiso i neix
Luig Ippolito Chironi, encara que inconscientment esperat, mai és el mateix
quan la realitat passa de veritat.
“Se hizo el silencio, contra el estruendo constante de la reflexión. De
repente ya no hubo nada, nada en que pensar, nada que recordar. Había sido un
sueño, o no. Había sido ir a parar exactamente al punto en el cual resultaba
imposible cualquier rectificación”
“Desde las sombras en las que estaba sumergido el escritorio surgió la
obstinada luminosidad de una hoja en blanco. Una luz perfecta. Que quizá
era una invitación”. Una invitació a seguir la història …?
Tanco el tercer llibre d’aquesta
trilogía i em sap greu que tot s’acabi aquí. La família Chironi i el llenguatge
narratiu de Marcello Fois m’han atrapat i m’han impregnant al llarg de les
hores i els dies que han omplert el meu temps de lectura. Des d’ara tant els
personatges, com l’autor passaran a formar part del meu imaginari de
personatges de ficció.
“Primero fueron los patriarcas, Michele Angelo Chironi y Mercede Lai.
Antes que ellos ….
… Nada”
Així acaba la trilogia, i jo
afegiria i després d’ells …
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