dijous, 29 d’agost del 2019

El mundo de los prodigios


Amb aquest llibre es tanca la trilogia de Deptford de l’autor canadenc Robertson Davies. Després de Dunstan Ramsay i David Staunton, ara és el torn del tercer en discòrdia, Paul Dempster, també conegut pel seu nom artístic Magnus Eisengrim. El narrador d’aquesta tercera part és de nou Dunstan Ramsay.

Arrel d’una pel·lícula sobre el famós mag Houdini en la que participa Magnus, aquest comença a explicar la seva vida al director i tècnics de la pel·lícula. En aquestes converses també participen, Liesl i Ramsay.

“- ¿Así que de veras piensas que lo va a contar todo? - Todo, no. Nadie lo cuenta todo. En realidad, nadie sabe todo acerca de sí mismo

Supongo que todo lo que hago tiene raíces en lo que he sido y soy

El dia que va veure per primera vegada l’actuació d’un mag autèntic, li va canviar la vida: “Si pudiera ser como él, a buen seguro que habrían terminado todas las penas, el llanto, el dolor, mi siniestro hogar, mi madre enloquecida y deshonrada y los tormentos en la escuela. Todo lo que había padecido de golpe y porrazo”.

Ens explica com va interessar-se per la màgia i com es va convertir en un mag, en el que acaba sent una barreja d’autobiografia i confessió, però on sempre hi ha dubtes sobre la veritat “¿nunca es posible recuperar la verdad del pasado?”

El títol d’aquesta tercera part prové del nom de la mena de “troupe”  de circ en la que passa la seva infantesa,El mundo de los prodigiosrodejat de personatges estranys i particulars típics d’aquests espectacles: la gorda, el mag, l’home forçut, un orangutan, la dona barbuda, l’encantadora de serps, … No era el millor món possible pel creixement i educació d’un infant. Encara que  de un modo especial y absolutamente inapropiado, fui feliz

El aburrimiento es terreno abonado para que crezcan toda suerte de rencores i de feos sentimientos”. “El aburrimiento, la mentecatez y el patriotismo, especialmente si se combinan, son tres de los mayores males del mundo en que vivimos”. “El odio y la amargura empezaban a ser los elementos en los que vivía inmerso de continuo

També va viure molts anys formant part d’una companyia de teatre en la que feia una mica de tot. Una producción teatral es un mecanismo que consta de detalles calculados de manera exquisita al milímetro

I s’apropa el final sense que es desvetlli el misteri de la mort de Boy Staunton. “No creo yo que Magnus piense que nos ha contado la verdad. Nos ha regalado una masa de detalles. Y no pongo en duda que todas y cada una de las palabras sean verdaderas en sí mismas, pero considerar que todo eso sea la verdad es ridículo”.

Magnus “formaba parte del entramado de la vida que había vivido, era parte de él a tal extremo que no entendía que el resto del mundo no pensara -mejor dicho, que no sintiera- de la misma manera que él

Quien mató a Boy Stauton?” La pregunta surt al final quan resten poques pàgines per acabar la trilogia i el lector espera trobar resposta en el darrer capítol. Ara ja en una conversa privada entre Ramsay que és el que formula la pregunta, Liesl i Magnus.

Necesitaba hallar las respuestas que perseguía. No fue ésta de ninguna manera la primera vez en que el asunto de la muerte de Boy Staunton había salido a relucir entre nosotros tres”
“¡La razón, la razón, la razón! Dunstan, tú sin duda sabes qué limitado es el papel que la razón desempeña en algunas de nuestras decisiones más importantes”

La trilogia començava amb el llançament per part d’un Boy Staunton infant, d’una pedra dins d’una bola de neu que anava dirigida a Dusntan Ramsay. Aquesta mateixa pedra apareix dins la boca de Boy Staunton mort dins del seu cotxe. Accident, suïcidi o homicidi? Aquesta pregunta sense resposta al final del primer llibre, ressona al llarg dels dos libres següents. En la darrera pàgina Maguns ens explica la seva versió dels darrers moments de la vida de Boy Staunton, però no desvetlla amb claredat el que va passar amb exactitud. Deixa obert que cada lector pensi el que vulgui al respecte.

Parte de la gloria y el terror de nuestra vida estriba en que, de algún modo, en algún momento, a todos nos llega lo que nos estaba esperando. Cada cual se lleva sus palizas y sus ramos de flores, y eso sigue siendo así hasta después de la muerte

La piedra en la bola de nieve; la piedra en la boca del cadáver. Siempre tenía una sorpresa desagradable para alguien

Dios desea intervenir en el mundo. ¿Cómo va a hacerlo si no es por medio del hombre? Creo que el demonio se halla en el mismo apuro. Sería muy raro que el demonio sólo hubiera hecho uso de Magnus una única vez, ¿no? Y Dios, lo mismo: sí, sin duda. Dios también. Es el momento de la decisión, de la voluntad, cuando esos dos nos pillan por el cogote y nos hablan de un modo tan persuasivo y cautivador que es arriesgado discernir quién habla. Allí donde existe la voluntad, siempre hay dos opciones

Em va agradar el primer llibre de la trilogia, “El cinquè en joc”. La seva lectura em va conduir a la lectura dels dos libres que la completaven. Sens dubte, el primer és el millor dels tres i els altres dos sense que m’hagin desagradat del tot, són dos libres del tot prescindibles.