Amb aquest llibre es tanca la trilogia de Deptford de l’autor canadenc
Robertson Davies. Després de Dunstan Ramsay i David Staunton, ara és el torn
del tercer en discòrdia, Paul Dempster, també conegut pel seu nom artístic
Magnus Eisengrim. El narrador d’aquesta tercera part és de nou Dunstan Ramsay.
Arrel d’una pel·lícula sobre el famós mag Houdini en la que participa Magnus, aquest comença a explicar la seva vida al director i tècnics de la pel·lícula. En aquestes converses també participen, Liesl i Ramsay.
“- ¿Así que de veras piensas que lo va a contar todo? - Todo, no. Nadie lo cuenta todo. En realidad, nadie sabe todo acerca de sí mismo”
“Supongo que todo lo que hago tiene raíces en lo que he sido y soy”
El dia que va
veure per primera vegada l’actuació d’un mag autèntic, li va canviar la vida: “Si
pudiera ser como él, a buen seguro que habrían terminado todas las penas, el
llanto, el dolor, mi siniestro hogar, mi madre enloquecida y deshonrada y los
tormentos en la escuela. Todo lo que había padecido de golpe y porrazo”.
Ens explica com va
interessar-se per la màgia i com es va convertir en un mag, en el que acaba sent
una barreja d’autobiografia i confessió, però on sempre hi ha dubtes sobre la
veritat “¿nunca
es posible recuperar la verdad del pasado?”
El títol d’aquesta
tercera part prové del nom de la mena de “troupe” de circ en la que passa la seva infantesa, “El mundo
de los prodigios” rodejat
de personatges estranys i particulars típics d’aquests espectacles: la gorda,
el mag, l’home forçut, un orangutan, la dona barbuda, l’encantadora de serps, … No era el millor món possible pel creixement
i educació d’un infant. Encara que “de un modo especial y absolutamente
inapropiado, fui feliz”
“El aburrimiento es terreno abonado para que
crezcan toda suerte de rencores i de feos sentimientos”. “El
aburrimiento, la mentecatez y el patriotismo, especialmente si se combinan, son
tres de los mayores males del mundo en que vivimos”. “El
odio y la amargura empezaban a ser los elementos en los que vivía inmerso de
continuo”
També va viure
molts anys formant part d’una companyia de teatre en la que feia una mica de
tot. “Una producción teatral es un mecanismo que consta
de detalles calculados de manera exquisita al milímetro”
I s’apropa el
final sense que es desvetlli el misteri de la mort de Boy Staunton. “No
creo yo que Magnus piense que nos ha contado la verdad. Nos ha regalado una
masa de detalles. Y no pongo en duda que todas y cada una de las palabras sean
verdaderas en sí mismas, pero considerar que todo eso sea la verdad es ridículo”.
Magnus “formaba parte del entramado de la vida que había
vivido, era parte de él a tal extremo que no entendía que el resto del mundo no
pensara -mejor dicho, que no sintiera- de la misma manera que él”
“Quien mató a Boy Stauton?” La pregunta surt al final quan resten poques pàgines per acabar la trilogia i el lector espera trobar resposta en el darrer capítol. Ara ja en una conversa privada entre Ramsay que és el que formula la pregunta, Liesl i Magnus.
“Necesitaba hallar las respuestas que perseguía. No
fue ésta de ninguna manera la primera vez en que el asunto de la muerte de Boy
Staunton había salido a relucir entre nosotros tres”
“¡La razón, la razón, la razón! Dunstan, tú sin
duda sabes qué limitado es el papel que la razón desempeña en algunas de
nuestras decisiones más importantes”
La trilogia
començava amb el llançament per part d’un Boy Staunton infant, d’una pedra dins
d’una bola de neu que anava dirigida a Dusntan Ramsay. Aquesta mateixa pedra apareix
dins la boca de Boy Staunton mort dins del seu cotxe. Accident, suïcidi o
homicidi? Aquesta pregunta sense resposta al final del primer llibre, ressona
al llarg dels dos libres següents. En la darrera pàgina Maguns ens explica la
seva versió dels darrers moments de la vida de Boy Staunton, però no desvetlla
amb claredat el que va passar amb exactitud. Deixa obert que cada lector pensi
el que vulgui al respecte.
“Parte de la gloria y el terror de nuestra vida
estriba en que, de algún modo, en algún momento, a todos nos llega lo que nos
estaba esperando. Cada cual se lleva sus palizas y sus ramos de flores, y eso
sigue siendo así hasta después de la muerte”
“La piedra en la bola de nieve; la piedra en la boca del cadáver. Siempre tenía una sorpresa desagradable para alguien”
“Dios desea intervenir en el mundo. ¿Cómo va a hacerlo si no es por medio del hombre? Creo que el demonio se halla en el mismo apuro. Sería muy raro que el demonio sólo hubiera hecho uso de Magnus una única vez, ¿no? Y Dios, lo mismo: sí, sin duda. Dios también. Es el momento de la decisión, de la voluntad, cuando esos dos nos pillan por el cogote y nos hablan de un modo tan persuasivo y cautivador que es arriesgado discernir quién habla. Allí donde existe la voluntad, siempre hay dos opciones”
Em va agradar el
primer llibre de la trilogia, “El cinquè en joc”. La seva lectura em va conduir
a la lectura dels dos libres que la completaven. Sens dubte, el primer és el
millor dels tres i els altres dos sense que m’hagin desagradat del tot, són dos
libres del tot prescindibles.
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