dimarts, 15 de juliol del 2025

El decreixement no pot esperar.

 

Serge Latouche (1940) és un economista francès que ha escrit molts llibres defensant el decreixement. En “La apuesta por el decrecimiento ¿Como salir del imaginario dominante?” fa una exposició molt clara de les raons per les que creu que la humanitat ha d’iniciar aquest decreixement, en contra de la ideologia econòmica dominant de seguir creixent, i creixent fins a l’infinit.

Es probable que estemos viviendo la sexta extinción de las especies… Pero a diferencia de las precedentes, el ser humano es directamente responsable de la “disminución” actual de los seres vivos y podría muy bien ser su víctimaÉs un futur apocalíptic que fa molt de temps que es vaticina.

març 2024


Todos sabemos que en lo sucesivo vamos directos al precipicio… Sabemos también que la causa de todo esto es nuestro modo de vida basado en un crecimiento económico ilimitado”. És molt evident, però la humanitat seguim endavant.  

No podemos imaginar la magnitud del choque hasta que no se haya producido… Únicamente la ruptura con el sistema capitalista, con su consumismo y su productivismo puede evitar la catástrofe”. No tenim altra solució que aturar-nos en aquest creixement moltes vegades sense cap sentit. De fet, vivimen régimen de sobrecrecimiento, es decir, producir y consumir fuera de toda necesidad razonable

Només tenim una possibilitat: Reducir nuestro consumo de los recursos naturales del planeta… Se trata de trabajar, de producir, de gastar y de consumir menos en reacción contra el ultraconsumismo”. Però això com a resposta individual de ben poc serveix, ja que el que cal és una reacció majoritària per tal de produir realment canvis eficaços.

Parlar de desenvolupament sostenible és un oxímoron; és quelcom impossible: tentativa embaucadora de salvar el crecimiento”, un sense sentit que no hi ha per on agafar-ho. Desenvolupament es miri com es miri sempre implica creixement. No se dice nunca desarrollo de qué, para qué o por qué, ni tampoco hasta dónde. Un desarrollo infinito en un mundo finito no tiene más sentido que un crecimiento infinito”. Més no vol dir millor, i això és aplicable a tots els àmbits.

L’objectiu seriaabandono del culto irracional y casi religioso del crecimiento por el crecimiento”

S. Latouche planteja les 8 R: “reevaluar, reconceptualizar, reestructurar, redistribuir, relocalizar, reducir, reutilizar, reciclar”

Entre les moltes propostes que fa en destaco aquestes tres que em semblen rellevants:

  • Cal una fuerte reducción del tiempo de trabajo para, entre todos, resolver el problema del empleo”.
  • De la mateixa manera que hi ha un salari mínim, hi hauria d’haver un salari màxim.
  • Cualquier producción que pueda hacerse a escala local para las necesidades locales tendría que ser realizada localmente

I per acabar una regla de Ghandi: vivir más simplemente para que los otros puedan simplemente vivir

SERGE LATOUCHE

La apuesta por el decrecimiento ¿Como salir del imaginario dominante?

Icaria; 277 pàgines

Traducció de Patricia Astorga