dimarts, 20 de novembre del 2018

Una ombra massa allargada


Recordo perfectament el matí d’avui de fa 43 anys. La mare em va despertar amb la gran notícia. Per fi havia mort. S’acabaven els interminables i a vegades incomprensibles “partes del equipo medico oficial” que s’havien convertit en habituals des de feia un cert temps.

Eren els meus anys universitaris, i en contra dels consells de la mare, vaig anar a la Facultat, bé, més ben dit, al bar de la Facultat. Allà corria el “xampany” i l’alegria per la mort del dictador.

Al vespre, vaig estar al Griffith, l’únic bar obert de Sabadell. Va córrer la brama que havien obert, i allà es va concentrar tot Sabadell. En lloc de la música habitual sonava música clàssica.

Després de la seva mort van venir uns temps incerts, però en gran manera també il·lusionants: la famosa transició i el que ara s’ha batejat com el règim del 78. Està molt clar que per por o per prudència, o potser per innocència, o una mica de tot, aquella generació ens vam deixar colar massa gols i ja fa temps que ho estem pagant amb escreix.

Se’m regiren les tripes quan escolto manifestacions on es crida el “Franco, Franco, Franco”. Em costa d’entendre com joves que no saben res del que es va viure en aquella època fosca entonin els himnes i crits de mal record per a molts. Encara que tampoc puc dir que jo visques sota el franquisme, ja que per sort només vaig enganxar els darrers anys, tinc molt present el que va representar, sobre tot, per la generació dels meus pares i avis.

Hem viscut “feliços” una llarga temporada pensant que tot allò s’havia acabat d’una vegada, i ara retorna amb força, amb partits parlamentaris amb tics autoritaris i d’altres extraparlamentaris que estan agafant massa volada pel meu gust. La veritat és que és un fenomen global que no només passa aquí, però la dita castellana “de mal de muchos consuelo de tontos” no em serveix.

Haig de reconèixer que les dictadures fan la vida fàcil, al menys per alguns. Tot és molt senzill, només pot ser o blanc o negre, poques consignes i molt clares. I si no t’agrada millor calla, perquè d’altra manera ja saps el que t’espera, rebre una pallissa o la garjola o les dues coses. O el que és pitjor un tir al clatell. ¿És realment això el que vol aquesta gent que brama pel carrer i que mostra tota la simbologia feixista? Realment fa por només de pensar-hi.

Creiem que el teníem ben enterrat, sota aquella pesant llosa al Valle de los Caídos. ¡Quina vergonya de país que es permet tenir un grandiós monument per a major glòria del gran dictador i assassí que va ser!. Ha estat començar a parlar de treure’l d’una vegada d’allà, juntament amb la ferma possibilitat que Catalunya esdevingui independent per tal que desperti la bèstia i tornem a veure imatges que teníem oblidades en el blanc i negre del Nodo. Resulta doncs que no estava tan ben enterrat com innocentment ens havíem pensat!
Els humans hem evolucionat poc com espècie. Davant qualsevol crisi que posa en qüestió el nostre status quo reaccionem amb una resposta visceral o ells o nosaltres. És el mateix que passa amb la immigració. El món és convuls i complex, però molta gent vol les receptes fàcils i aquestes les ofereixen amb escreix els feixismes emergents. Malauradament la seva ombra és massa allargada i si no ens espavilem s’acabarà imposant. Esperem que aquesta vegada ho puguem evitar.


Com cantava l’Ovidi amb el seu somriure irònic: "em creureu mort però no hauré mort, faré vacances". Dons això el creiem mort, però no ho està. No ha marxat pas de vacances. El tenim aquí darrera de totes aquestes actituds que estant apareixent cada dia amb més freqüència.
 

dilluns, 19 de novembre del 2018

Rodoreda prescindible


El segon volum de les primeres novel·les de Mercè Rodoreda presenta “Un dia en la vida d’un home” editada el 1934 i “Crim” editada el 1936. Així com les dues novel·les editades en el primer volum em van semblar prou interessants aquestes són del tot prescindibles. 


En “Un dia en la vida d’un home” ens presenta un protagonista que porta una vida rutinària. Narra el dia en que Ramon Rampell espera la primera trobada íntima amb la que desitja convertir en la seva amant, però res li surt com volia i s’acaba convertint en un gran desastre. Explora tot el que li passa fins els més mínims detalls. El temps s’escola molt lentament fins a les 6 de la tarda, l’hora de la cita que mai acaba d’arribar.


No sóc un home vulgar. Tinc un gran secret a la meva vida. Aquell secret que, en comptes de deprimir, és per il·lícit, un gran estímul. Necessitat d’engany. Qui ho sap? El secret vigoritza, dona força, empeny a viure, produeix sensacions indescriptibles; adés enardeix, adés aclapara, però mai no cansa"




No m’ho mereixo. Sempre he estat bo. Només un cop ... Per un cop només ... -Té els llavis ressecs, la llengua inflada; es passa la mà pel front oliós de suor; la mà que ha tocat l’abric d’ella ... Se la besa, i no pot contenir una riuada de llàgrimes ardents que llisca, fins a les orelles, pel solc aprofundit de les ulleres.”



En el "Crim" presenta la investigació d’uns fets. El començament és prometedor però s’acaba convertint en avorrida i inacabable, farcida de molts moments sense cap sentit.


El xiscle ha ressonat estrident, just al moment que s’han apagat els llums. Un xiscle de mort, exhalat per un coll ple de vida. Un xiscle que ha ferit el tímpan i sacsejat brutalment els vidres dels finestrals.




De fet la mateixa Rodoreda reconeix que és unaparòdia de novel·la policíaca, mena de centpeus, sense cap ni peus, on l’autor ha cercat només de divertir i atabalar. Si ho ha aconseguit ha reeixit


divendres, 16 de novembre del 2018

Un país ben estrany, o no tant.


No hace mucho tiempo, penetrando a través del portal de los sueños, visité aquella región de la tierra donde se encuentra la famosa Ciudad de la Destrucción” NATHANIEL HAWTHORNE

Amb aquesta cita comença Paul Auster la seva quarta novel·la publicada el 1989

Éstas son las últimas cosas -escribía ella-. Desaparecen una a una y no vuelven nunca más. Puedo hablarte de las que yo he visto, de las que ya no existen; pero dudo que haya tiempo para ello. Ahora todo ocurre tan rápidamente que no puedo seguir el ritmo

Ens presenta un país, el país de les últimes coses en que tot desapareix un dia per l’altra.

Nada perdura, ni siquiera los pensamientos en tu interior. Y no vale la pena perder el tiempo buscándolos; una vez que una cosa desaparece ha llegado a su finUna narració que t’atrapa des del primer moment. Descriu un lloc apocalíptic, de destrucció i mort. “La ciudad te despoja de toda certeza, no hay ningún camino inmutable y sólo puedes sobrevivir si aprendes a prescindir de todo

La narradora escriu en un quadern per explicar el món en que viu i com aconsegueix sobreviure. És aquest país en el que viu una metàfora del món en que vivim? El món que vivim no és com aquesta ciutat que descriu Auster, però no hi estem tant lluny. Ens hi hem acostumat i el veiem bonic i fins I tot ens agrada, però igual en realitat és lleig i esperpèntic.

Tal vez el mayor problema sea que la vida, tal como lo conocíamos, ha dejado de existir, pero aun así nadie es capaz de asimilar lo que ha sobrevenido en su lugar

Se necesita un tiempo muy largo para que un mundo desaparezca, mucho más de lo que puedas llegar a imaginar

No sólo desaparecen las cosas, sino que cuando lo hacen, el recuerdo de ellas también se desvanece. Surgen zonas oscuras en la mente y menos que uno haga el esfuerzo constante de computar las cosas que ya no están, acabarán perdiéndolas para siempre.”

És el cinquè llibre que llegeixo de Paul Auster i és molt diferent a tot el que fins ara havia llegit d’ell. La narradora escriu una mena de quadern de notes amb dos objectius: preservar el record i transmetre-ho a algú que viu fora d’aquest món tan estrany.

La protagonista ha escollit anar a aquest no-lloc a la cerca del seu germà William, un periodista que havia anat per enviar notícies del que passava allà, però del que feia temps que no sabien res. El mateix diari, després van enviar-hi a Samuel Farr. Ha passat un any i mig i no tenen notícies de cap dels dos.

Hi ha moment que Anna Blume farta d’aquest lloc tan estrany, vol tornar al seu món, però no pot. Ho intenta però mai assoleix el seu objectiu.

Tuve que abandonar la idea de volver a casa. De todo lo que me había pasada hasta aquel momento, creo que esto fue lo más difícil de aceptar

Per diferents motius mentre llegia m’han vingut imatges d’altres llibres: “LaCarretera” de Cormac McCartney, “Assaig de la ceguesa” de José Saramago i “El Cor de les Tenebres” de Joseph Conrad

Nuestras vidas no son otra cosa que la suma de múltiples contingencias, y no importa cuán distintas sean en sus detalles, todas comparten una esencia fortuita: esto, luego aquello, y a causa de aquello, esto otro

Cuanto más cerca estás del final, más tienes que decir. El final es sólo imaginario, un destino que te inventas para seguir andando, pero llega un momento en que adviertes que nunca llegarás allí. Es probable que tengas que detenerte, pero será sólo porque te ha faltado tiempo. Te detienes, pero eso no quiere decir que hayas llegado al fin.”

Estoy sentada abajo, en la cocina, tratando de imaginar lo que nos espera en el futuro. No puedo imaginarlo, no puedo ni siquiera comenzar a pensar en lo que sucederá allí fuera. Todo es posible, y eso es prácticamente lo mismo que nada, casi como nacer en un mundo que nunca ha existido … Ahora todo lo que pido es tener la oportunidad de vivir un día más

Ésta es Anna Blume, tu vieja amiga, desde otro mundo. Una vez que lleguemos a nuestro destino, intentaré volver a escribirte, te lo prometo

També en parlen a 

divendres, 9 de novembre del 2018

Entspringen: "saltar deixant-ho tot enrere"


Hi havia una forta maregassa i el barco trontollava amb violència entre les ones, que li venien d’un costat i de l’altre. La proa s’enfonsava al mar, i la mateixa força que l’enfonsava l’enlairava i la deixava caure amb estrèpit sobre la superfície embravida de l’aigua. ...”

Metàfora de la tempesta interna que viu el protagonista al llarg d’aquest viatge de traspàs d’una vida amb els pares en la seva illa, a la vida que l’espera a la gran ciutat en terra ferma.

Era la primera vegada que en Manuel agafava el barco tot sol. Sempre hi havia anat acompanyat per algú de la família, però aquella vegada havia decidit que era prou gran per fer sol un viatge tan curt.”

El protagonista, Manuel, viu en una illa i “per aquells indrets tothom estava avesat a la presència del mar, a l’influx que havia tingut en les seves vides... Tothom sabia que el mar era una frontera inexpugnable i que res no es podia fer contra la seva extensió infinita: assenyala les distàncies amb terra ferma i confirma llunyanies i soledats

Arriba l’edat en que Manuel ha de començar a prendre decisions: “La ciutat era el món on totes les possibilitats eren realitzables, mentre que la vida del camp era l’indret on totes les realitats s’havien acomplert; l’un era el món del canvi; l’altre, el de la permanència. L’un, de l’alteració, l’altre, de l’inalterable. La vertadera realitat hauria de ser aquella que les contenia totes dues i que no renunciava ni a la complexitat ni a la unitat

La ciutat tenia això de bo, que un podia projectar-hi els desigs, les necessitats i les idees i, gairebé sempre, responia a les exigències i a les peticions que li havien estat encomanades, tot el contrari de la natura, que s’imposava amb ordre i llei sobre la voluntat dels homes” Aquests són els pensament del Manuel sobre la ciutat i la natura i pel seu futur s’inclina clarament per la ciutat.

Manuel mai no s’havia parat a pensar què li agradaria fer de gran, ja que fins aleshores no havia hagut de decidir res i tot li estava bé” Decideix marxar de l’illa cap a Barcelona, la gran ciutat i allunyar-se del lloc on havia viscut fins ara. “No sentia cap nostàlgia, ni neguit, ni recança; aquell lent allunyament del que deixava enrere era un alliberament que li omplia d’aire el pit

Ja des de la infantesa era rebec, i aquest caràcter seu el feia mereixedor de càstigs sobre tot materns, “llavors sentia com si es trenqués la seva persona com si es fracturés tot el seu ésser en molts bocins impossibles de reunir i coordinar, i lluitava, contra tothom per preservar íntegra aquella part d’ell; una part encara gairebé desconeguda, però que considerava la més pròpia i determinant”. “Una ràbia, violenta i incontenible, li desbordava l’enteniment i, com un orat, era capaç de trencar tot el que tenia al davant.” Moltes vegades, però “en lloc de lliurar-se a la violència, es recloïa en ell mateix tan radicalment que es veia obligat a emmudir i amagar-se en els llocs més inversemblants”.

El casalot, que havia estat la hisenda de la família es va convertir repetides vegades en el refugi després de les seves rebequeries. I allà va anar fent descobertes sobre el passat de la seva família: llibres, papers, ... Allà “va sentir que havia entrat a l’edat adulta gràcies a aquelles lectures”. Unes fotografies antigues de la seva mare i unes cartes trobades per casualitat dins unes capses de cartró negra, desvetllen alguns secrets de família fins aleshores amagats. “Li feia mal saber que la seva família estava compromesa en aquell delicte tan atroç, i entenia l’atmosfera de culpa, de remordiment i de tristesa que hi havia hagut sempre a casa

El viatge en el barco cap a la ciutat, cap el futur és un bon moment per reflexionar sobre ell mateix i sobre el que vol. És el viatge cap a l’autonomia personal, volgut, desitjat i somiat, però que en el moment en que es fa realitat ens remou totes les pors i temences davant la solitud de la vida. “Volia assaborir aquell primer viatge en soledat, gaudir de les idees que li proporcionava i deixar-se emportar pels moviments de la ment, que semblaven seguir el ritme de l’embarcació

Potser havia decidit massa de pressa anar-se’n de la seva terra a la recerca d’uns confins més oberts i ara, quan ja no tenia altre remei que assumir les conseqüències d’aquella decisió, se’n penedia. No es penedia d’haver-se’n anat: la perspectiva que li oferia el viatge cap a l’altra esquena del mar exercia sobre la seva imaginació un efecte alliberador que li donava energia i ànim: tant pel fet d’anar-se’n de casa com pel d’arribar a la ciutat. Allí l’esperava un món  nou, ple d’afany i confiança, on seria possible obrir-se a una vida lliure de penitència, recança i simulació. Però havia hagut de renunciar a moltes coses i li dolia deixar-les, potser perquè quan tornés ja mai res no seria com abans”.

“La tempesta semblava voler posar un to advers a l’esdeveniment”

Mai no hauria pensat que aquell desig d’anar-se’n tingués unes conseqüències tan cruels per a la seva existència” “Els hàbits i la rutina de la vida havien donat ordre i sentit al viure de cada dia” Ara sol i desemparat hauria de crear-los ell mateix

A la cabina del vaixell es troba amb un mariner, un vell llop de mar amb qui conversa llargament i rep una lliçó de vida:


  • És l’única manera possible de viatjar: sol. La resta són ximpleries. Sempre és bo viatjar sol perquè un té temps de pensar, ordenar els pensaments, els records i les idees. Embarcat, o penses o t’avorreixes, i les dues coses són necessàries per a la vida dels homes.”
  •  “Així que ets un aventurer: un que vol jugar amb el que es va deixant enrere. És un joc perillós però has fet molt ben fet; més tard o més d’hora un home ho ha de fer això. Amb el canvi i l’allunyament un transforma la visió del món i això, de retruc, afecta la persona, que, des d’aquell moment, ha de plantejar-se, gairebé de nou, totes les coses.”
  • El viatge afavoreix qui té la qualitat de reconvertir la mirada i el punt de vista. Sempre hi ha una transformació, la vida és una transformació constant; la transformació d’alguna cosa d’un mateix en una altra diferent. I algunes vegades els viatges acceleren aquesta transformació
  • No tothom presta atenció a la seva persona, quan vol esbrinar què és el que passa quan una pertorbació ha transformat l’ordre de les coses i ha fet perdre la confiança en un mateix. Per fer això s’ha d’exercir una disciplina... Aquesta disciplina només es pot practicar en soledat...” 
  • Hi ha gent que es conforma amb el que té i amb el que l’espera, i d’altres que no ens podem quedar indiferents quan veiem el que ens toca en el repartiment
  • No creguis que l’experiència és tan bona, ni tan sols t’estalvia de tornar a fer allò que mai no tornaries a fer i, damunt, et priva de fer el que tal vegada estaves destinat a fer. La falta d’experiència és tan dolenta com tenir-ne massa. Ni una cosa ni l’altra t’ajuden quan en tens necessitat


S’apropa al seu destí. El viatge s’acaba. “El mar havia perdut la violència que havia assotat el barco durant el trajecte. El vent havia amainat i les ones, amples, espaiades i profundes, arribaven fins a l’embarcació movent-la amb un ritme lent, compassat i dòcil

El vent va seguir bufant fins a dissoldre definitivament la calima. Quan en Manuel baixava la passarel·la, el sol, lluent i escalfador va il·luminar el moll ... va entrar a la ciutat per la Porta de la Pau” I en Manuel arriba a Barcelona en pau amb si mateix i amb el seu passat disposat a iniciar una nova vida.

Enstpringen és un petit llibre, una petita joia amb el que paga la pena passar una tarda llegint.

També en parla Pas a Pas

divendres, 2 de novembre del 2018

La Terra Prohibida IV: La nit horitzontal


El carrer era fosc. Tots dos avançaren cap al fons i, en arribar a la cantonada, es van aturar. Havien caminat lentament, un per cada banda examinant els portals tancats, els balcons i les finestres apagats. Però no van trobar-se amb ningú ni van veure res que els cridés l’atenció” En aquest quart volum de la tetralogia el protagonisme passa a mans del Jordi Orsil, un escriptor català d’èxit que ja hem conegut en els anteriors volums, però que en aquest ens descobreix una cara que no li coneixem, i ni tan sols sospitàvem ja que fins ara s’havia mostrat com “un pallasso histriònic amb qui no es pot parlar seriosament ni cinc minuts” Però no tot és el que sembla. Darrerament d’aquesta façana pública s’amaga una altra persona.

“- Està molt bé que ens hàgim entretingut fent tot això que hem fet fins ara. Però a mi em sembla que ha arribat l’hora de demostrar la nostra força.
-Com?
-Amb un cop important, un cop que demostri a les autoritats i al país que no se les heuen amb un simple grupet d’aficionats, sinó amb una veritable organització

Descobrim que hi ha una organització de resistència que fa petites accions.

Centenars de vegades havien sentit que treballaven en el buit, que no eren ningú ni ho serien mai perquè, en el fons, el moviment que havia organitzat es reduïa a una colla més o menys terrorista. Més aviat menys, ja que sempre havia estat modest en els seus objectius i, sobretot, li havia interessat d’estalviar la gent. Però era una cosa sense demà. Perquè, què podria unir tots aquells homes si un dia es presentava la possibilitat de possessionar-se de la direcció del país? Un comú amor a la pàtria, és clar, ben demostrat pel sol fet que exposaven la pell per quelcom que, ara per ara, no passava de ser una il·lusió. Però no n’hi havia prou. Calia parlar, discutir, establir un programa, tot de coses que el mateix tipus d’organització del moviment no permetia, i això per raons elementals

El treball d’un grup clandestí d’estructura piramidal en plena nit del fosc franquisme . Realitzen petites accions per demostrar la seva resistència en mig dels perills que suposen aquesta clandestinitat. Tenen dubtes però segueixen endavant; d’alguna manera estan condemnats a seguir endavant.

En algunes escenes de la tetralogia es noten certs ingredients de novel·la negra: escenaris, accions, personatges, ...

Un altre element comú dels quatre llibres són unes relacions íntimes especials dels diferents protagonistes. Cap d’ells podem dir que té una relació “normal”. Bé de fet el sexe és una constant en una important part de l’obra de Pedrolo:
  •  Maristany, cerca el seu primer amor mentre manté una relació passional amb l’Eugènia.
  •  Estarell, manté una relació incestuosa amb la seva germana
  •  Cros: casat, però amb un perillós enamorament d’una adolescent
  •  Jordi Orsil, casat amb la Maria que manté relacions lèsbiques, mentre ell manté una relació estable amb Daniela amb qui vol tenir un fill.
En un parell d’escenes Pedrolo defineix al grup clandestí, però al mateix temps es defineix a si mateix,
“- Què ets?
-          Un català que lluita per la independència del seu poble. N’hi ha que ens diuen separatistes ...” Encara ara ens segueixen classificant de separatistes. En algunes coses Espanya ha canviat ben poc.

Quan l’home s’inclinà al seu damunt, encara era viu. Algú altre li sacsejà barroerament el cos amb el peu i les darreres paraules que va poder sentir el feren somriure interiorment d’esperança, perquè eren les mateixes paraules que, pronunciades o no, el perseguien des de feia anys i que, mentre fossin dites, o pensades, revelarien la despitada confessió d’una derrota: en boca d’aquell que les deia eren el més bell epitafi que podria desitjar:
-¡Perro catalán!” Quantes vegades havia escoltat aquest insult!

En l’epíleg Núria Cadenes conclou amb una afirmació amb la que estic plenament d’acord: “Aquesta tetralogia es pot condensar i descriure en una frase: ... un retrat ... de la llosa sinistra que ens va colgar el país i la gent que hi vivia, durant dècades. És el quadre en retaule d’una societat reprimida” I segurament l’obra més reeixida del prolífic Manuel de Pedrolo.

Al blog Pas a pas també en parlen.

dijous, 1 de novembre del 2018

La intoxicació de les multituds endimoniades

El vaig veure a la prestatgeria de novetats de la biblioteca del barri i em va cridar l’atenció. De Huxley només he llegit el seu famós “món feliç”. En aquest llibre barreja narrativa i assaig per explicar el va passar a Loudun al segle XVII

Urbain Grandier arriba a la rectoria de Loudun, una ciutat de mil quatre-cents habitants. “De les forques municipals, a les portes de la ciutat, penjaven un parell de cadàvers mig en descomposició. Dins dels seus murs, hi havia els habituals carrers bruts, la gamma d’olors de costum: del fum de llenya als excrements de les oques a l’encens, del pa enfornat als cavalls, els porcs o la humanitat llardosa” Aquesta és la descripció de la seva arribada a Loudun.

Gairebé des del moment de la seva arribada a Loudun, Grandier es va veure implicat en una sèrie de polèmiques impròpies, però des del seu punt de vista, francament plaents.” “Fent honor a la prudència elemental, així com als principis cristians, el rector hauria d’haver fet tot el possible per conciliar-se amb els enemics de què estava envoltat” Però no ho va fer, i s’anava creant una bona nòmina d’enemics poderosos.

Va ser acusat de bruixeria i d’endimoniar a les monges d’un convent. És jutjat per la inquisició i cremat a la foguera. Però les monges segueixen posseïdes pel dimoni. “Les ursulines de Loudun eren simplement histèriques que havien caigut en mans, no del dimoni ni del Déu viu, sinó d’un grup d’exorcistes, tots supersticiosos, tots amb fam de publicitat, i alguns deliberadament deshonestos i conscientment malvolents

Huxley escriu el llibre en el 1952 i aprofita el relat de tot el procés per reflexionar sobre la intransigència de la societat, no tan sols de la Inquisició. Una gran part del que explica m’ha fet pensar en el procés que estem vivint a Catalunya i a Espanya i amb moltes de les actituds que es veuen més freqüentment del que seria desitjable en la societat en la que vivim.

Poca gent ara creu en el dimoni, però a molts els agrada comportar-se com ho feien els seus avantpassats quan el mal era una realitat tan inqüestionable com el seu adversari. Per tal de justificar el seu comportament, converteixen les seves teories en dogmes; els seus estatus, en principis bàsics; els seus caps polítics, en déus, i tots aquells que no estan d’acord amb ells, en la personificació del dimoni. Aquesta transformació idòlatra del que és relatiu en absolut i del que és humà en diví els permet consentir les seves passions amb una consciència clara i la certesa que estan treballant per al bé suprem. I quan, al seu torn, les creences del moment passen a considerar-se absurdes, se n’inventen de noves, de manera que la bogeria immemorial pot continuar portant la màscara habitual de legalitat, d’idealisme i de religió veritable

Per a nosaltres el mal radical ha deixat de ser metafísic per passar a ser polític o econòmic. I aquest mal radical ara s’encarna, no en bruixots o mags, sinó en representants d’alguna classe o nació odiada. Els ressorts de l’acció i les racionalitzacions han sofert un cert canvi, però els odis motivats i les ferocitats justificades ens són d’allò més familiar

Siguem on siguem nosaltres som al costat de la Llum i ells al costat de la Foscor. I com que estan al costat de la Foscor, mereixen ser castigats i han de ser liquidats (perquè la nostra divinitat ho justifica tot) pels mitjans més diabòlics que tenim a la nostra disposició.

Tots tenim les nostres idees i les nostres opinions, i és molt fàcil caure en la temptació de criminalitzar a qui no pensa com nosaltres. Quan fem això actuem com ho feien els inquisidors d’altres temps. Personalment només demano que tothom pensi el que vulgui i que deixi als altres pensar com vulguin. Sempre he rebutjat que m’imposin idees i pensaments. Acostumo a posar en dubtes les meves pròpies conviccions, ja que fàcilment poden estar equivocades.

En els temps moderns, les dreceres tòxiques a la transcendència del jo ja no són adorades oficialment com a déus. La teoria ha sofert un canvi, però no la pràctica; perquè, a la pràctica, milions i milions d’homes i dones civilitzats continuen dedicant la seva devoció ... al catàleg de verins capaços de causar la transcendència del jo. En tots els casos, evidentment, el que sembla un déu és en realitat un dimoni, el que sembla alliberament és de fet esclavitud.” Cal estar molt amatent a no està sotmès al dimoni de pensar que sempre és té la raó i que són la resta els que estan equivocats i per tant mereixen ser castigats.

Huxley ens adverteix dels efectes que pot tenir una multitud excitada. “El fet de ser entre una multitud allibera l’home de la consciència de ser un jo aïllat i el porta a un reialme menys personal on no hi ha responsabilitats, ni bé ni mal, cap necessitat de pensar, jutjar o discriminar, només una vaga sensació d’unió, una excitació compartida, una alienació col·lectiva.” “A més el deliri de la multitud es pot viure sense mala consciència”. De fet ha estat sempre encoratjada i utilitzada en el seu benefici pels líders de l’Església i de l’Estat, però també pels ídols musicals i esportius.

Reunits en multituds, els homes i dones es comporten com si no posseïssin raó ni lliure albir. La intoxicació de la multitud els redueix a una condició d’irresponsabilitat infrapersonal i antisocial. Drogats pel verí misteriós que secreta tot ramat excitat, cauen en un estat de suggestibilitat potenciada... Mentre es trobin en aquest estat, creuran qualsevol bestiesa que se’ls pugui dir a crits i actuaran seguint qualsevol ordre o exhortació, per molt insensata, boja o criminal que sigui”. Al llarg dels darrers anys he participat de molts dels anomenats pels líders del PP i Cs “aquelarres independentistes”. En alguns moments he tingut dubte i m’he plantejat fins a on hi assistia manipulat per la multitud o per decisió pròpia. Hi segueixo assistint i m’agradaria viure la proclamació de la independència però encara no he resolt del tot aquest dubte: fins a on és una decisió plenament lliure o simplement em deixo portar per l'estat d'opinió general que m'envolta?

Els pelegrinatges i les manifestacions polítiques, els ressorgiments descontrolats i les desfilades patriòtiques ... tot això és èticament correcte sempre que siguin els nostres pelegrinatges, els nostres ressorgiments i les nostres desfilades” “Els cerimonials religiosos i polítics són ben acollits per les masses com a oportunitats d’emborratxar-se amb el verí de les masses, i per part dels governants com a oportunitats de plantar suggestions en ments que momentàniament han deixat de ser capaces de raonar o de lliure albir

Reuniu una multitud d’homes i dones prèviament condicionats per la lectura diària de diaris, sotmeteu-los a la música amplificada, els focus brillants i l’oratòria d’un demagog que (com sempre fan els demagogs) és alhora explotador i víctima de la intoxicació de masses i pràcticament de seguida podreu reduir-los a un estat d’infrahumanitat gairebé estúpida. Mai abans tan pocs han estat en situació de convertir-ne tants en bojos, maníacs o criminals” Aquest és el perill de tants i tants líders d’extrema dreta actuals: missatges simples, no importa que siguin veritat i multituds disposades a aclamar-los i votar-los. Sembla que fa un temps que les nostres societats estan caient en aquesta perillosa pendent que no sabem fins on ens pot portar. No tenim memòria com a societat de la nostra història recent?