Un dels elements essencials en l’obra
de Beauvoir són les seves tesis sobre la condició de la dona. En
realitat, tot el feminisme que es desenvoluparà després d’ella, és deutor, directa
o indirectament, de les seves reflexions, ja que es va convertir en el
punt de partida de moltes línies de pensament posteriors.
Primer de tot, exposarem el concepte
de l’Altre, un concepte cabdal per entendre la condició de la dona tal com la
presenta Beauvoir. En la relació de l’individu amb la societat hi ha un
component mínim que és la relació de cadascú amb l’altre. Aquesta relació de
cada subjecte amb l’Altre resulta imprescindible per conèixer-nos a nosaltres
mateixos. Aquesta oposició als altres ens ajuda a definir-nos, no només com a individus,
sinó també com a grup. Beauvoir defineix l’alteritat com “una
categoría fundamental del pensamiento humano. Ningún colectivo se define nunca
como Uno sin enunciar inmediatamente el Otro frente a sí”. Al cap i la fi, l’individu s’afirma
com a subjecte quan s’oposa a l’Altre a qui converteix en objecte.
Aquesta imprescindible relació amb
l’Altre acostuma a generar conflictes. De fet, vivim l’existència de l’Altre
com un drama i una amenaça. És a partir d’aquesta relació
i alhora conflicte entre el Jo i l’Altre que Beauvoir construeix la seva visió
de la dona en la societat. En aquest sentit, Beauvoir planteja la paradoxa següent: “La mujer,
siendo un ser humano de pleno derecho, como el hombre, es considerada por la
cultura y la sociedad como la Otra, como un ser diferente del varón, y por
ello, otro que él”. Efectivament,
és amb aquesta categoria de l’Altra que explica la divisió de la societat en
dos grups: el dels homes, el grup opressor i el de les dones, el grup oprimit. És per aquest motiu que aquesta
oposició home-dona és un dels molts conflictes que genera la relació de l’individu
amb la societat, i tanmateix, s’ha convertit en una disputa que impregna la
societat al llarg de la seva història.
Un apartat al que Beauvoir dedica força espai, és el de la reproducció i procreació. Considera que al llarg de la història de la humanitat “las servidumbres de la reproducción representaban para ellas un terrible obstáculo… Es un primer hecho cargado de consecuencias”. Així és que la reproducció i la posterior procreació han condicionat molt la vida de les dones i la seva posició en la societat i ho continua fent. La reproducció és indispensable per la continuació de l’espècie i de la societat. En conseqüència, Beauvoir conclou que al llarg de la història la dona s’ha identificat molt més que l’home amb l’espècie humana. Aquest fet ha convertit la dona en un ésser subordinat a l’espècie en un grau molt més alt que l’home. Ara bé, tot i reconèixer aquests condicionants biològics, Beauvoir es revolta explícitament contra la situació i afirma que “rechazamos la idea de que constituyan para ella un destino predeterminado. No bastan para definir la jerarquía de los sexos; no explican por qué la mujer es la Alteridad, no la condena a conservar para siempre este papel subordinado”.
En definitiva, Beauvoir arriba a la conclusió que el
gènere és una construcció cultural sobre el sexe. Com en molts altres àmbits de
l’existència, el gènere ha estat una imposició dels criteris de la societat en
la divisió home-dona passant per sobre de tots els drets, tal com afirma Cornelio
Agripa(1): “actuando contra
todo derecho, violando impunemente la igualdad natural, la tiranía del hombre
ha privado a la mujer de la libertad que recibe al nacer” . En realitat, és
ben cert que la identitat personal i sexual no es pot construir al marge de la
societat. Ara bé, això no significa que no hi hagi possibilitat d’elecció i que
la dona hagi d’acceptar el seu «destí» amb passivitat. És Beauvoir amb la seva
obra que obres les portes a “la possibilitat d'una dona alliberada, capaç de
prendre a les seves mans el dret a ser un subjecte existencial, en una
dialèctica per fi simètrica, d'individu a individu, respecte a l'home.”
[1]
Cornelio Agripa (1486-1535) fou un humanista del Renaixement, expert en
ocultisme, alquímia, càbala, medicina, astrologia, entre d’altres disciplines. En
1509 va escriure “De nobilitate et praeccelentia faemini sexus” (De la
noblesa i preexcel·lència de les dones), tot i que no va ser publicada fins el
1529, on fa un al·legat sobre la superioritat de les dones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada