dijous, 16 de febrer del 2023

De nou, Auster

Estic sol a les fosques, fent rodar el món dins del cap mentre tinc un altre atac d’insomni, una altra nit en blanc

El nostre protagonista, August Brill, viu a Vermont, a la casa de la seva filla Míriam, vídua, i on també viu la seva neta Katya, a qui no fa molt se li va morir el noi amb qui sortia.

August acostuma a patir insomni, i quan això passa “em quedo estirat al llit i m’explico històries. Potser no són res de l’altre món, però mentre hi soc a dins, m’eviten pensar en les coses que m’estimaria més oblidar

Vall de Boí 2009


Al llarg del llibre s’alternen les històries inversemblants que recrea en els seus llargs insomnis amb el repàs de la seva pròpia vida, la de la seva filla i la de la seva neta. “¿Per què insisteixo a passar per aquests camins vells i fressats?; ¿per què aquesta compulsió per buscar-me antigues ferides i fer-les sagnar de nou? Seria impossible exagerar el menyspreu que a vegades sento per mi.”

En Brick Owen el protagonista de la història que s’inventa en August Brill reflexiona i es pregunta. “Havíem passat tota la vida en un món. Però, ¿com podia estar segur que era l’únic món?”. I pensa “no hi ha una sola realitat. N’hi ha moltes. No hi ha un sol món. N’hi ha molts, i tot són paral·lels, mons i antimons, mons i mons d’ombres, i cada món és somiat o imaginat o escrit per algú en un altre món. Cada món és la creació d’una ment

En Brick és fruit de la ment de l’August. En Brick viu en un Estats Units en guerra. Per acabar amb aquesta guerra rep l’ordre de matar a l’August, i així acabarà la guerra.

La novel·la és com una nina russa, amb una història dins d’altres històries. La història d’August Brill, la història d’Owen Brick al cap d’August, les pel·lícules que veuen junts August i la seva neta Katya. No és la primera novel·la d’Auster en que tinc aquesta impressió de trobar-me en una història, dintre d’una altra.

“¿Com es pot evitar que la ment vagi cap allà on vol? La ment té una ment pròpia

Posant-me a mi en la història, la història es fa real. O jo em faig irreal, em converteixo en un nou producte de la meva imaginació

El que és real i el que és imaginat son el mateix. Els pensaments són reals, fins i tot, els pensaments de coses irreals

Ja avançada la narració tot es centra en una conversa entre August i la seva neta Katya, en que ell li va explicant la seva vida a preguntes d’aquesta. I també coneixem detalls de la tràgica mort d’en Titus, la parella de la Katya.

Tot va tan de pressa. Ahir un nen, avui un vell, i des de llavors fins ara, ¿quants batecs del cor, quantes alenades, quantes paraules dites i sentides?”

No és la millor obra de Paul Auster, ni de bon tros, però com totes les seves novel·les es llegeix amb facilitat i en alguns moments, fins i tot, amb interès.

PAUL AUSTER

Un home a les fosques

Edicions 62; 2008; 169 pàgines

Traducció d'Albert Nolla